Meer zelfstandigheid, betere locaties voor de markten en langere openingstijden: marktkoopmannen in Amsterdam hebben een manifest opgesteld om de groeiende leegstand op hun markten tegen te gaan, schrijft het Parool.
Het gaat slecht met de Amsterdamse markt: gemiddeld een op de vier kramen staat leeg, in 2010 was dat nog een op de zes. Met het manifest eisen de Amsterdamse marktkooplui betere locaties voor de markten van Bos en Lommer, de Amsterdamse Poort en Kraaiennest, de mogelijkheid om themamarkten toe te voegen, experimenten met andere opstellingen van de kramen en latere openingstijden.
De kooplui willen dan ook dat wordt onderzocht of sommige markten niet kleiner moeten worden, of op minder dagen moeten staan. De eensgezindheid van de kooplui, die bekendstaan om hun verdeeldheid, is opmerkelijk. Het manifest met titel ‘De Amsterdamse markt verdient beter’, is ondertekend door vertegenwoordigers van twaalf grote warenmarkten, die samen ruim tachtig procent van het Amsterdamse marktaanbod vertegenwoordigen. Dimitri de Regt van de Dappermarkt zegt vastberaden: ‘De markt staat er al honderd jaar en wij gaan niet weg.’ Wethouder Kajsa Ollongren van Economische Zaken nam het Martktmanifest vanmiddag in ontvangst. In haar reactie beaamde ze de noodzaak tot ‘meer ruimte voor innovatie, veelzijdigheid en verbetering van kwaliteit’. Binnenkort geeft het college een nieuwe marktverordening vrij voor inspraak. ‘Ik verwacht dat het manifest een positieve bijdrage levert aan een brede discussie deze zomer over de toekomst van onze markten.’