Ga naar hoofdinhoud

Experiment met plasticvrije groenteafdeling in supermarkt

De Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp start met een proef waarbij honderd producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen. Doel van de proef is kijken wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plasticverpakking hebben. Consumenten geven aan dat de plastic verpakkingen van groente en fruit een van hun grootste ergernissen is.

Experiment

Het experiment is een reactie op de doelstelling van Albert Heijn om het percentage verpakkingsmateriaal terug te dringen. Vorig jaar maakte de supermarkt bekend dit percentage te willen terugdringen met 25 procent in 2025. Op de groente- en fruitafdeling in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp zijn van maandag 25 maart tot en met zondag 28 april meer dan honderd ongekoelde plasticvrije biologische en niet-biologische producten te koop, zoals bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.

Verspilling

Verpakkingen zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Sommige groenten blijven langer goed in plastic en portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. Vanuit dat perspectief leveren verpakkingen volgens Albert Heijn juist een milieubijdrage doordat er minder voedsel wordt verspild. Toch is de supermarkt ervan overtuigd dat het wel minder kan of dat ander materiaal dat beter recyclebaar is een betere keuze is. Een aantal producten zijn al voorzien van andere verpakkingen.

Ergernis

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn herkent de ergernis van klanten als het gaat om verpakkingen: “Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plasticverpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we momenteel gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert, dat we kunnen gaan besparen op plasticverpakkingen.”