Foodtruckbooking bracht een bericht naar buiten over de economische gevolgen voor de foodtrucksector. Die zijn, zoals te verwachten, slecht: ’97 Procent van alle foodtrucks ziet hun omzetten hard teruglopen of zelfs geheel opdrogen.’

“De meeste foodtruckers zijn zelfstandig ondernemer en hebben geen andere bronnen van inkomsten. Met het afgelasten van publieke evenementen, feesten en partijen, het verbod op samenscholing van groepen met meer dan drie personen en in veel landen een totale lockdown en het sluiten van de grenzen, zijn de effecten nu al fors”, staat in het persbericht.
Onderzoek
Dat blijkt ook uit een eigen internationaal onderzoek. De International Foodtruck Monitor – effecten van de Corona maatregelen is gehouden onder foodtruckeigenaren in Nederland, België, Duitsland, Spanje en de Verenigde Staten. “In de VS stelden we wat extra vragen omdat de foodtruck markt daar iets anders in elkaar zit dan in Europa. De antwoorden werden gegeven in een periode (2e helft maart 2020) waar, in sommige landen de coronacrisis nog niet op z’n hoogtepunt was. Welke effecten heeft deze Pandemie op de foodtruck branche? FoodtruckBooking onderzocht het.”
Omzet
Ook de foodtruck branche wordt hard getroffen; 97% van alle foodtrucks ziet hun omzetten hard teruglopen of zelfs geheel opdrogen. Toch is bijna een kwart van deze ondernemers creatief en ziet toch mogelijkheden om omzet te genereren in deze tijd!
Inspireren
22% van de foodtrucks heeft andere mogelijkheden gevonden om inkomsten te genereren met hun Foodtruck. We beginnen met het delen van deze ideeën om anderen te inspireren:
• catering voor bedrijven waar nog wel gewerkt wordt maar het bedrijfsrestaurant gesloten is;
• straatverkoop (zonodig zonder vergunning);
• mobiele keuken voor goede doelen;
• catering voor beroepen die gewoon doorgaan;
• bezorging;
• markten;
• vaste standplaatsen zoeken voor afhalen.
Energie
Er zijn ook foodtrucks die deze rustige tijd gebruiken om met
gezonde nieuwe energie van start te kunnen gaan met een nog betere foodtruck:
• tijd om nieuwe recepten uit te proberen;
• kijken naar de marges op gerechten;
• kritisch kijken naar kostenniveau en dit minimaliseren;
• De website en sociale media updaten en bijhouden
In de Europese landen is blijkbaar de vraag naar vergunningen en toestemming voor vaste standplaatsen groter en ook moeilijker dan in de VS. Het zou daardoor voor foodtrucks, zeker in deze tijd, overlevingskansen bieden als zij als afhaal- of bezorgpunt kunnen opereren. Ook online bestellen en afhalen werd meerdere malen genoemd.
Creatieve concepten in crisistijd
Foodtrucks leveren eten voor ziekenhuizen.
Het hele artikel vindt u hier.