De grootste groentekraam van Nederland was te zien in Utrecht. Een 200 meter lange marktkraam gevuld met duizenden kilo’s groenten.
Het was het startsein van de derde Dutch Agri Food Week, het nationale podium voor de agrifoodsector. Met ruim 300 betrokken organisaties en 125 events door het hele land op het programma is het een week voor consumenten en professionals die geïnteresseerd zijn in de wereld van voedsel en voedselproductie.
Dutch Agri Food Week
Tijdens Dutch Agri Food Week, van 9 en 19 oktober, is er veel meer te beleven: in heel Nederland staan voedsel, voedselinnovatie en voedselproductie centraal. Boeren en tuinders, ondernemers uit toeleverende en verwerkende industrie, retail, overheid en wetenschappers laten zien hoe zij werken aan veilig en gezond voedsel voor onszelf en voor straks 9 miljard mensen wereldwijd.
“Tijdens de week willen we informeren en inspireren”, zegt Elies Lemkes, voorzitter Stichting Dutch Agri Food Week: “Dutch Agri Food Week is er om iedereen te laten zien wat er van grond tot mond nodig is om gezond en lekker voedsel te produceren. Ook organiseren we verrassende ontmoetingen voor bedrijven en kennisinstellingen gericht op innovatie en samenwerking. En we laten zien dat we vooroplopen als meest innovatieve agrifoodland ter wereld en als tweede exporteur op wereldschaal. De sector is een belangrijke pijler van de Nederlandse economie.”
Groentekraam
Bij de ‘Grootste Groentekraam’ konden bezoekers voor 3 euro een zak vullen met verse groenten naar keuze en met de telers in gesprek. “Vandaag willen we met de Grootste Groentekraam van Nederland laten zien dat het eten van meer groente in een gezond dagelijks eetpatroon past. Wij doen er alles aan om daarbij de gezonde keuze voor de consument kwalitatief, lekker en gemakkelijk te maken,” aldus Marit van Egmond, commercieel directeur van Albert Heijn en lid van het Topteam Agri & Food, afgelopen maandag.