Zoals elk jaar, kwamen ook bij editie 218 van Sint Joep marktkooplieden uit het hele land toegestroomd. Wat is toch de aantrekkingskracht van deze hoogtijdag in het diepe zuiden? In de eerste plaats uiteraard het kooplustige publiek dat met duizenden tegelijk langs de kraampjes schuifelt. Maar voor veel handelaren is een jaarlijks bezoek aan Sittard daarnaast vooral een traditie die ze voor geen goud zouden willen missen.

Maandagochtend 20 maart, 10.00 uur. Twee uur na het officiële begin van de grote jaarmarkt is het voor bezoekers al een hele kunst om de binnenstad te bereiken. Op toegangswegen naar Sittard kondigen grote lichtborden aan: ‘De parkeergarages zijn vol’ Het mag dan wel een wat druilerige maandag zijn, voor hele volksstammen is Sint Joep een volksfestijn waarvoor ze maar wat graag een vrije dag nemen.
Die gewisheid is voor handelaren uit het hele land ook een belangrijke reden om elk jaar naar Limburg af te zakken. Neem Roland van Mierlo uit Amsterdam. Hij is vandaag met zijn hoofdkussens en dekbedden al voor de 32ste keer van de partij. En dat terwijl hij het zakelijk gezien niet eens nodig heeft. “Wij hebben een vaste winkel op de Bazaar in Beverwijk. Daarnaast doe ik alleen nog een paar grote jaarmarkten die ik leuk vind, zoals de Sint Joep, voor mij is dat gewoon een traditie.”
Meer over St. Joep lees je in Marktvisie editie 2. Nog geen abonnee? Neem dan nu een abonnement.