Woensdag 13 juni start het haringseizoen 2018. Dit was tot dit jaar altijd een AD-happening. Maar na al commotie van de laatste jaren hebben CVAH, VNV, SVV en st Antonis de tijd rijp gevonden om deze Nationale Haringtest zelf te organiseren.
Naast De Telegraaf als mediapartner hebben de organisatoren diverse sponsoren aan zich weten te verbinden. De eerdergenoemde haringtest is letterlijk omgebouwd tot een haringcampagne, waarbij de test meer middel is dan doel.
Stemmen
De wedstrijd (inschrijven kon tot en met 31 mei) staat open voor alle visspecialisten, zowel uit de gevestigde als de ambulante handel, en bestaat uit twee ronden. In ronde één bepalen de consumenten via een online stemtool de finalisten (per provincie). Stemmen kan tot en met 30 juni 2018.
Consumentenpanel
In ronde twee wordt bij de finalisten in samenwerking met een ISO-gecertificeerd onderzoeksbureau een veel uitgebreidere enquête afgenomen (juli 2018). Ook hier is niet een vakjury, maar een consumentenpanel aan zet. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat er door de gekozen testmethodiek voor alle finalisten een gelijk speelveld is.
De visspecialist met het hoogste gemiddelde cijfer mag zichzelf provinciewinnaar van de Nationale Haringtest noemen. Die uitslag wordt in september bekendgemaakt.