Pagina 13 van: Marktvisie 12 – 2022

MARKTVISIE 13
Laadpalen
John Verheesen van verspoelier de Markt-
hal is de trotse bezitter van een twintig
jaar oude Scania Diesel met 300.000 km op
de teller. “Als het moet, gaat die nog twin-
tig jaar mee. Maar als ik nu een soortge-
lijke nieuwe elektrische vrachtauto moet
kopen, zou mij dat de nek breken”, aldus
een bezorgde John. “Als de plannen van de
gemeente Maastricht echt doorgaan, vrees
ik dan ook dat veel marktkooplui het voor
gezien houden en dat je hier veel lege
plekken op de markt krijgt. Het is toch van
de gekke, zeker als je bedenkt dat je op
onze andere weekmarkten – in Roermond,
Sittard en Heerlen – straks wél nog gewoon
met dieselauto’s de binnenstad in mag.”
Stoffenhandelaar Therrold Claassen heeft
ook zo zijn bedenkingen. “Nog maar pas-
geleden heb ik een nieuwe dieselbus van
vijftigduizend euro gekocht. En dadelijk
zou ik die moeten inruilen voor een elek-
trische? Kom nou zeg! Daarbij komt dat ik
helemaal uit Helmond moet komen, dat is
hier 85 kilometer vandaan. Dan zou ik die
elektrische auto hier al moeten kunnen
opladen. Dat zou betekenen dat voor alle
kooplui hier op de markt laadpalen moe-
ten komen. Nou, dat zie ik niet zo snel ge-
beuren.”
Braafste jongetje van de klas
Wie je het ook vraagt op de vrijdagmarkt,
een voorstander van een Zero Emissie
Zone is niet te vinden. “Iedereen vindt het
een ronduit slecht idee”, klaagt eigenaar
Bep Langer van vishandel Bep & Co uit
IJmuiden. Achter zijn viskraam staan twee
grote Euro-5-dieseltrucks. “Als ik die moet
vervangen door elektrische auto’s, praat je
over een investering van een paar ton per
vrachtauto. Hoeveel jaar denk je dat ik
nodig heb om dat terug te verdienen?
Daarbij komt dat het bijna niet te doen is
om met een elektrische auto ruim vijfhon-
derd kilometer op en neer van IJmuiden
naar Maastricht te rijden. Kijk, dat we alle-
maal een steentje moeten bijdragen aan
het milieu, daar ben ik het helemaal mee
eens. Maar weet je wat het is? Nederland,
en in dit geval Maastricht, wil altijd het
braafste jongetje van de klas zijn. Het is
belachelijk om zo’n maatregel er in zo’n
kort tijdbestek door te drukken.”
Ontheffing
Ook sokkenverkoopster Rachel Rosier ziet
het plan om diesels uit het centrum te
weren niet zitten, temeer daar zij in de
Maastrichtse binnenstad woont. “Als ik
’s morgens met mijn oude diesel hier naar-
toe rijd, ben ik hoogstens vier minuten
onderweg, dus dat gaat helemaal nergens
over. Daarom pleit ik wat betreft het ver-
bod op dieselauto’s voor een ontheffing
voor marktkooplui.”
Hannie Heine, voorzitter van de Centrale
Vereniging Ambulante Handel afdeling
Limburg, staat met herenkleding en
shawls op de vrijdagmarkt. Zij noemt het
voornemen om verouderde bestelbussen
te gaan weren ‘van de zotte’, maar vindt
het wel positief dat de gemeente
Maastricht enkele maanden geleden het
initiatief nam voor een speciale voorlich-
tingsavond voor marktondernemers. Daar-
bij liepen de gemoederen soms hoog op.
Marktmeester Harrie Dassen heeft daar
wel begrip voor. “Het zou beter zijn als die
maatregel pas over pakweg tien jaar zou
ingaan. Voor marktkooplui is het ondoen-
lijk om al over twee jaar emissieloos te
gaan rijden. Kijk, als het gaat om bevoorra-
ding van winkels in de binnenstad dan sta
ik achter de plannen. Gewone winkels kun
je met elektrische voertuigen vanuit een
logistieke hub aan de stadsrand bevoorra-
den. Maar een markt is totaal iets anders,
dat is een winkel voor één dag. Een week-
markt kun je onmogelijk vanuit een hub
bevoorraden.” l
Marktkooplui bezorgd over plan om dieselauto’s te weren uit Maastrichtse binnenstad
l
QUOTE XXXXXXXX XXXXXXXX
XXXXX XXXXXXXXXXXX XXXXXXX
E
Fotobijschrift
Volgens Bep Langer van vishandel Bep & Co uit IJmuiden is het bijna niet te doen om met een elektrische auto ruim vijfhonderd kilometer op en neer van
IJmuiden naar Maastricht te rijden.
12-13_maastrichtdieselvrij.indd 13 22-11-2022 14:15