Pagina 6 van: Marktvisie 2 – 2023

NR 2 | APRIL 20236
Nieuwe CVAH-markttas beschikbaar
Koninklijke CVAH heeft de nieuwe CVAH-markttas geïntroduceerd. De tas met als op-
druk ‘je haalt het op de markt’ is volgens de branchevereniging een supersterke tas met
een moderne uitstraling die past bij de wens van de huidige consument. De nieuw ont-
worpen tas is volledig geproduceerd met gerecyclede petflessen. De CVAH-tas is verkrijg-
baar voor 1,50 per stuk in eenheden van 100-stuks (plus verzendkosten) en verkrijgbaar
via CVAH. l
De ondertekenaars van de brandbrief vre-
zen een kaalslag, zo niet het onherroepe-
lijke einde van markten, kermissen en
circussen, wanneer de plannen om bin-
nensteden verplicht emissievrij te maken
voor marktkooplieden, kermishouders en
circusartiesten, daadwerkelijk ten uitvoer
worden gebracht.
“Vooropgesteld, wij zijn ons er allemaal
van bewust dat de hele maatschappij
moet bijdragen aan een schoner milieu,
voor nu en in de toekomst. Wel zijn wij
van mening dat beleid realistisch en haal-
baar dient te zijn. Uw voorgestelde beleid
betreffende milieuzonering (emissievrije
zones) in uw binnenstad/binnenring is
dat absoluut niet.”
Koninklijke CVAH stuurt
brandbrief zero-emissie
CVAH heeft samen met de Nationale Bond van Kermis-bedrijfhouders
(BOVAK), Circuspunt, De Nederlandse Kermis Bond (NKB) en Stichting
Rijdende School (SRS) een brandbrief verstuurd over het voorgenomen
zero-emissiebeleid naar alle griffies van gemeenten in Nederland.
Investering loont niet
“Aangezien transport niet onze corebusi-
ness is, is investeren voor slechts enkele
jaren in kostbare Euro 6 vrachtwagens
(aanschaf momenteel tussen de 90.000 á
100.000 euro) een investering die nooit
kan worden terugverdiend. Mede omdat
we verplicht worden gesteld over slechts
enkele jaren al over te stappen op volledig
elektrisch. Daarmee behoudt Euro 6 ook
niet haar waarde voor de nationale twee-
dehands markt.”
Beperkte actieradius
De partijen stellen verder dat in de hui-
dige situatie nog amper aanbod bestaat
aan elektrische vrachtwagens en bestel-
bussen. Bovendien is de actieradius
(maximale rijafstand bij een volledig gela-
den accu en bij ideale weersomstandighe-
den) bij lange na niet toereikend bij
regionale reisafstanden. “Lokaal zijn er
onvoldoende faciliteiten om tijdig op te
kunnen laden. Verschillende energiebe-
drijven waarschuwen dat de huidige in-
frastructuur absoluut niet toereikend is
om aan de groeiende vraag te kunnen vol-
doen.”
Realistisch beleid wenselijk
De partijen benadrukken in de brief oog te
hebben voor de milieu- en klimaatproble-
matiek, maar willen wel kunnen partici-
peren in realistisch beleid met haalbare
termijnen. “Wij voelen niets voor sym-
boolpolitiek waarbij een ‘schoner milieu’
dient als melkkoe voor hardwerkende en
welwillende ondernemers. Want zodra je
betaalt en je CO2-uitstoot afkoopt mag je
opeens wel weer de binnenstad inrijden.”
De partijen stellen voor om gezamenlijk
tot een generieke regeling te komen voor
alle voertuigen die binnen de eigen onder-
neming actief zijn voor het circus-, ker-
mis- en marktbedrijf. Bij voorkeur op
landelijk niveau. “Wij denken daarbij aan
een administratief werkbare en betaal-
bare ontheffing, gebaseerd op het reeds
bestaande plaatselijke systeem van een
parkeerontheffing, daarbij rekening hou-
dend met het tijdelijke karakter van onze
aanwezigheid.” l
‘Zero-emissie betekent zero mobiele handel en vermaak’
06-07_nieuws.indd 6 29-03-2023 14:59