Pagina 15 van: Marktvisie 3 – 2020

MARKTVISIE 15
Met juiste band door het land
Maart is de maand van het bandenwisselen. De winterband
mag bij gemiddelde temperaturen boven de 7 graden Celsius weer
plaatsmaken voor de zomervariant. Minstens zo belangrijk voor de
verkeersveiligheid zijn de juiste bandenspanning en -profiel.
Tekst: Jacqueline Wijbenga
Twee keer, in het najaar en als de voor-jaarsbloemen de kop op steken, zijn
de bandenwisselweken. Het wisselen van
de types banden wordt, zeker in Neder-
land, met enige regelmaat ter discussie
gesteld. In ons land is geen sprake van
echte winters en de dagen met sneeuwval
zijn schaars. Toch is het volgens Veilig Ver-
keer Nederland en de ANWB goed om de
banden aan te passen aan het seizoen.
“Winterbanden bieden vanaf 7 graden Cel-
sius meer grip dan zomerbanden. Niet al-
leen op sneeuw, maar ook op een nat
wegdek”, stelt de ANWB.
Wisselen
“Wij adviseren iedereen die de auto dage-
lijks gebruikt te kiezen voor de afwisseling
van winter- en zomerbanden. Winterban-
den bieden bij lagere temperaturen betere
grip door een zachtere rubbersamen-
stelling en een aangepast profiel.” Veilig
Verkeer Nederland (VVN) benadrukt het
belang van terugwisselen naar zomerban-
den zodra de weersomstandigheden ver-
beteren. “Winterbanden moet je niet laten
zitten in de zomer. Ze hebben een langere
remweg bij hogere temperaturen en de
wegligging is minder goed.”
Vier seizoenen
Naast winter- en zomerbanden zijn er ook
vierseizoenenbanden. Dit type band is vol-
gens de ANWB een compromis. “Ten op-
zichte van winterbanden vertonen
vierseizoenenbanden tekortkomingen,
vooral op het gebied van tractie en zijde-
lingse grip.” Het voordeel van vier-
seizoenenbanden is dat deze in een land
als Nederland het hele jaar door onder de
auto kunnen blijven zitten.
Weggedrag
Wel moeten automobilisten volgens de
ANWB bij gebruik van vierseizoenbanden
hun weggedrag zeker in de winter aan-
passen om te compenseren voor de
tekortkomingen van dit type banden.
“De veiligste combinatie blijft winter-
banden in de winter en zomerbanden in
de zomer”, aldus de ANWB.
Ongeacht het type banden, wijzen zowel
ANWB als VVN op de grote verantwoorde-
lijkheid van de automobilist. “De rijstijl
moet aangepast worden aan de omstan-
digheden. Hou meer afstand en pas je
snelheid aan als het weer dat vraagt”,
waarschuwt VVN. l
Bandenwisselweken
Bandenspanning en -profiel
De juiste bandenspanning is van groot belang voor de veiligheid, brandstofverbruik
en levensduur van de autobanden. “Rijden met de juiste bandenspanning kan tot
wel 150 euro per jaar besparen op brandstof”, stelt de ANWB. Algemeen advies is
om de bandenspanning maandelijks te controleren als de banden koud zijn. Wat de
juiste bandenspanning is voor de autobanden, is te vinden in de handleiding van
de auto. Meestal zijn er twee waarden gegeven: één voor normale en één voor
zware belading, een belangrijk aspect om mee te wegen bij het vaststellen van de
juiste bandenspanning.
Profiel
Bij de aanschaf van nieuwe banden hebben deze een profiel van 8 mm. Minder
profiel leidt tot slechtere afvoer van water en minder grip. Wettelijk moeten auto-
banden een minimaal profiel van 1,6 mm hebben. Vanuit verkeersveiligheidsoog-
punt wordt geadviseerd om banden te vervangen als het profiel minder is dan
2 mm. Als een band scheef onder de auto staat, kan deze ongelijkmatig afslijten.
Regelmatig controleren van het bandenprofiel op verschillende plaatsen kan dit
inzichtelijk maken. Voor winterbanden wordt bij het vervangingsmoment een
andere profieldiepte gehanteerd. Hiervoor geldt dat bij minder dan 4 mm wordt
geadviseerd de banden te vervangen.
l
QUOTE XXXXXXXX XXXXXXXX
XXXXX XXXXXXXXXXXX XXXXXXX
E
Fotobijschrift
15_bandenwisselweken.indd 15 19-02-20 15:49