Pagina 11 van: Marktvisie 3 – 2022

MARKTVISIE 11
Marktverordeningen leggen de kaders voor de markt(en) in een gemeente
vast. Het is een vertaling van wet- en
regelgeving naar de dagelijkse praktijk op
de markt. Veel marktverordeningen zijn de
laatste jaren niet geactualiseerd. Met
name de invulling van de in een verorde-
ning vermeldde vergunningsduur – een
verplichting die voortkomt uit de invoe-
ring van de Dienstenwet (zie kader) – bleek
in veel gemeenten een struikelblok. Met
de opgestelde model-marktverordening
komt branchevereniging CVAH gemeenten
tegemoet. “Het is een hulpinstrument,
geen in beton gegoten opzet. Iedere
gemeente kan op basis hiervan zijn eigen
keuzes maken voor de plaatselijk toepas-
selijke situatie”, benadrukt CVAH-secreta-
ris Martie Bleeker.
Begin januari zijn alle gemeenten geïnfor-
meerd over de model-marktverordening.
“Die is goed ontvangen. We krijgen regel-
matig verzoeken om nog het een en ander
toe te lichten of de verordening toe te
sturen.”
Aan de hand van een aantal vragen, legt
Bleeker uit welke stappen zijn gezet om te
komen tot de nieuwe marktverordening
en wat dit betekent voor de ambulante
handel.
Waarom is een nieuwe marktverordening
eigenlijk nodig?
“Een marktverordening bepaalt de kaders
van het gemeentelijk beleid met betrek-
king tot de ambulante handel. Net als elke
andere verordening of elk ander gemeen-
telijk beleidskader, moet een gemeente
zo’n verordening op gezette tijden onder
de loep nemen en bepalen of de dingen
die zijn vastgelegd, nog wel passen bij de
huidige tijd en aansluiten op de geldende
wet- en regelgeving. In het geval van de
marktverordening is het feit dat de ambu-
lante handel moet voldoen aan de Neder-
landse Dienstenwet – gebaseerd op de
Europese dienstenrichtlijn – een belang-
rijke reden om de geldende marktverorde-
ningen aan te passen. Veel gemeenten
hebben de herziening van hun marktver-
ordening uitgesteld in afwachting van dui-
delijkheid over de schaarse vergunningen
en de vergunningsduur. Nu daarover meer
duidelijkheid is, pakken gemeenten de
aanpassing alsnog op.”
Welke invloed heeft de Europese Dienstenricht-
lijn hierop?
“Vanuit de Europese Commissie is een
zogenoemde Dienstenrichtlijn opgesteld
(zie kader – red.). Die stelt onder andere
dat in de detailhandel die gegund wordt
via overeenkomsten met een gemeente
(zoals ambulante handel, rondvaartboten,
casino’s et cetera) geen vergunningen voor
onbepaalde termijn mogen gelden. De Eu-
ropese wetgeving bepaalt namelijk dat ie-
dere Europese leverancier van diensten
zich vrij moet kunnen vestigen. De ambu-
lante handel heeft een overeenkomst met
de gemeente (een vergunning) en moet
dus aan de Europese dienstenrichtlijn vol-
doen. In Nederland is de richtlijn uitge-
werkt in de Dienstenwet. Vanwege deze
wettelijk geldende kaders, moeten ge-
meenten hun verordeningen daarop dus
aanpassen.”
Kan de ambulante handel niet onder de reik-
wijdte van de Europese dienstenrichtlijn en/of
Dienstenwet uit?
“Het hoogste rechtsorgaan van Nederland,
de Raad van State, heeft zich al in 2018
uitgesproken dat detailhandel in goederen
verstrekt via vergunning niet onder de
richtlijn uit kan. De ambulante handel
levert een vergunde dienst waarop deze
wetgeving van toepassing is, stelde de
rechter. Dat feit staat dus niet meer ter
discussie.”
Europese Dienstenrichtlijn
De Europese Dienstenrichtlijn is in 2006 in werking getreden en in 2010 in Neder-
land ingevoerd. De richtlijn stelt dat dienstverleners – zowel personen als bedrijven
– in de EU zich onbelemmerd in een andere lidstaat kunnen vestigen of tijdelijk
diensten kunnen verrichten. Het doel van de richtlijn is dat dienstverleners in de
hele Europese Unie diensten kunnen verlenen. Deze Europese richtlijn is in Neder-
land omgezet in de Dienstenwet.
Het Europese Hof heeft zich in 2018 uitgesproken over de reikwijdte van de richt-
lijn. In die uitspraak is bepaald dat detailhandel in goederen een dienst is en dus
valt onder de Europese Dienstenrichtlijn. Dit is ook door de Nederlandse Raad van
State bevestigd. ‘Verkoop op een markt kan als dienst worden aangemerkt, omdat
het gaat om een economische activiteit, die tegen een vergoeding – anders dan in
loondienst – wordt verricht’.
Decentrale overheden, zoals gemeenten, moeten het dienstverleners mogelijk
maken hun dienst te verlenen. Ze moeten daarmee rekening houden in hun ver-
gunningsstelsel. Vestigingsbeperkingen zijn nog steeds toegestaan, mits deze in
lijn zijn met de eisen van de Europese Dienstenrichtlijn. Die stelt onder andere dat
deze vestigingsbeperkingen ‘non-discriminatoir’ en ‘noodzakelijk’ moeten zijn en
dat de gekozen maatregel ‘evenredig’ moet zijn. Het beleid moet daarbij voldoende
worden onderbouwd.
Meer informatie: europadecentraal.nl
l
QUOTE XXXXXXXX XXXXXXXX
XXXXX XXXXXXXXXXXX XXXXXXX
E
E
Fotobijschrift
“Met onze model-marktverordening creëren we
duidelijkheid, zowel bij ondernemers als gemeen-
ten”, aldus CVAH-secretaris Martie Bleeker.
‘We willen willekeur
voorkomen’
10-11-12-13_cvah.indd 11 16-02-2022 15:37