Pagina 21 van: Marktvisie 4 – 2021

MARKTVISIE 21
die zijn beklag doet over het gedrag van
een van de kooplieden. “De groenteboer
verspreidt corona”, zo luidt de klacht.
Navraag leert dat de bezoeker van mening
is dat de betreffende ondernemer te en-
thousiast zijn aanbieding voor aardbeien
onder de aandacht brengt en ‘daarbij aero-
solen over de aardbeien uitstrooit’. De
marktmeester hoort de klacht rustig aan,
vraagt naar specificaties van de onderne-
mer – er staan immers meerdere groente-
boeren op deze markt – en verzekert de
bezoeker een kijkje te zullen nemen.
“Klachten moet je altijd serieus nemen”,
stelt Mast.
Amstelveen is een stille markt. Dat bete-
kent dat de marktkooplieden hun koop-
waar niet luidruchtig mogen aanprijzen
om klanten naar hun kraam te trekken.
“We gaan straks wel even langs en kijken
hoe het lijkt. Het kan zijn dat we even
in gesprek gaan met de ondernemer en
hem vragen rekening te houden met de
observatie van zo’n bezoeker. Zeker nu
in coronatijd zijn klanten daarvoor gevoe-
lig.”
Dynamiek
Een rondgang over de markt duurt voor
de marktmeesters in deze tijd minder lang
dan voorheen. Het ontbreken van non-
food betekent dat de markt de helft min-
der kramen telt. De kramen die er wel
zijn, zijn ruimer opgesteld. Sommige
kooplieden hebben extra meters tot hun
beschikking om ervoor te zorgen dat de
anderhalve meter tussen klanten aan de
kraam makkelijker kan worden gereali-
seerd. “Daardoor lijkt de markt nog altijd
goedgevuld, maar kijk eens hoe open het
plein is. Normaal staan daar niet alleen
langs de randen, maar ook in het midden
allemaal kramen. We missen de non-food.
De dynamiek is anders. We hebben het er
voor nu mee te doen. Als je je als markt
niet aan de regels houdt, heb je helemaal
niets”, aldus Schaut. “Samen met de on-
dernemers die er wel staan, houden we de
sfeer erin zodat klanten blijven komen.
Deze markt heeft een grote streekfunctie.
Met z’n allen zijn we zuinig op deze
markt.”
De marktmeesters onderhouden daarbij
ook contact met de kooplieden die er nu
vanwege de regelgeving niet mogen zijn.
“We hopen hen zo snel mogelijk weer te
mogen verwelkomen.” l
Bezorgbakkie in Amstelveen
Bezorgbakkie is na een succesvolle pilot in Groningen nu ook in Amstelveen van
start gegaan. De officiële aftrap was 5 maart, maar een week eerder ging John Gru-
ter in zijn felgroene outfit al bij diverse marktkramen langs om de bestellingen af
te halen. “Eigenlijk zou ik vandaag alleen even bij de kramen langs om kennis te
maken en een flyer achter te laten over Bezorgbakkie. Het liep echter een beetje
anders”, vertelt hij met een lach. Dankzij een interview met Arco Verkerk van poe-
lier Kukeleku in de lokale krant, werden een week voor de lancering al bestellingen
gedaan op de website. “Ik was toch van plan hier te zijn, dus hebben we besloten
die bestellingen vandaag ook gewoon te bezorgen.” Zo’n vijftien bestellingen von-
den via Bezorgbakkie hun weg naar de klanten. “Wat opvalt, is dat mensen hier an-
dere dingen bestellen dan in Groningen. Amstelveen heeft duidelijk een andere
populatie. Er zitten best veel luxe dingen bij de bestellingen.” Naast een kleine
twintig foodondernemers heeft ook een van de vaste non-foodondernemers beslo-
ten aan te haken bij Bezorgbakkie.nl in Amstelveen: Sokkentopper. “Ook van hen
had ik die eerste keer al bestellingen bij me”, aldus een enthousiaste Gruter.
Mediterrane delicatessen uit Drenthe
De meeste kooplieden in Amstelveen komen op vrijdag vanuit de regio naar de
markt op het Stadsplein. Zo niet Joke Kuypers van Het Gein Delicatessen. Zij reist
elke week vanuit het Drentse Zeegse naar Noord-Holland. Op vrijdag stalt ze
samen met haar zoon de koopwaar uit in Amstelveen, een dag later in Amsterdam.
Daarnaast is Het Gein Delicatessen normaliter regelmatig te vinden op jaar-
markten en braderieën.
Kuypers, zelf afkomstig uit Baambrugge, verhuisde jaren geleden met haar man
naar Zeegse om dichter bij kinderen en kleinkinderen te zijn. De markten in
Noord-Holland lieten ze niet los. “Hier komen we vandaan, hebben we een vaste
klantenkring opgebouwd. We hebben het hier goed”, vertelt Kuypers. Enkele maan-
den geleden overleed haar man Hans. Toch besloot de onderneemster door te gaan
met de markt, daarbij nu ondersteunt door haar zoon. “Ik kan niet zonder de
markt.”
De kraam wordt goed gevonden door liefhebbers. Het aanbod beslaat een breed
assortiment olijfolie, velen daarvan gekozen door Hans Kuypers. “Hij had gevoel
voor welk product het goed zou doen bij onze klanten”, aldus Kuypers. Naast olijf-
olie zijn ook tal van andere delicatessen te vinden bij Het Gein. De meeste daarvan
hebben een mediterrane oorsprong, maar ook lokale producten hebben hun plek
verdiend in de kraam. “Voor elk product hebben we een klantenkring”, verzekert
Kuypers.
18-19-20-21_amstelveenjw.indd 21 24-03-21 13:04