Pagina 25 van: Marktvisie 4 – 2021

MARKTVISIE 25
site. Gids en website bevatten bijna hon-
derd interessante straattheatergroepen en
informatie over onder meer festivals in
binnen- en buitenland.
“Geen show, geen tickets, geen inkomsten.
Daarom vragen we onze websitebezoe-
kers, boekers en iedereen die met profes-
sioneel straattheater wil werken, om een
ticket te bestellen voor STRTFSTVL NO-
SHOW. Je steunt daarmee ons nieuwe plat-
form en de artiesten en acts”, vertelt Vugs.
De gids brengt iedereen op leuke ideeën
om de bezoekers van (toekomstige) evene-
menten in een feestelijke stemming te
brengen.
“Als organisator wil je dat bezoekers
thuiskomen met het verhaal dat het weer
bijzonder gezellig was”, aldus Jeroen van
den Berg van JB Productions. “Vooral
straattheater leent zich daarvoor uitste-
kend.” Straattheater is een theatervorm
in de openlucht. “De artiest moet in staat
zijn het publiek snel aan te spreken,
want alleen dan blijft het publiek staan
om te kijken”, aldus Van den Berg die al
30 jaar ervaring heeft met deze theater-
vorm.
Historie
Straattheater is één van de oudste vormen
van theater. De historie ervan gaat ver-
moedelijk terug naar de Middeleeuwen. In
die tijd bestonden er geen theaters; arties-
ten waren aangewezen op markten en
kermissen. Locaties waar (ook nu nog) al-
tijd veel mensen samen komen. Zo reis-
den artiesten door het hele land. Aan het
einde van de 17e eeuw werd straattheater
verboden. Overheden waren bang dat toe-
spelingen op politieke actualiteiten, onge-
regeldheden konden veroorzaken. Pas
vanaf 1960 kwam straattheater terug in
het straatbeeld.
“Vergeleken met vroeger is er wel het één
en ander veranderd in de wereld van het
straattheater”, weet Van den Berg. Steeds
vaker wordt straattheater ingezet op eve-
nementen om de gezelligheid op de loca-
tie te versterken. Daarnaast maken
ondernemers gebruik van straattheater
om iets te promoten. “Veel straattheater-
artiesten ontwikkelen nu acts die zij on-
derbrengen bij artiestenbureaus.”
Voorbeelden daarvan zijn de bureaus van
Vugs, Stef Arntz en JB Productions.
Vormen
Straattheater kent vele verschillende vor-
men. Er is tegenwoordig veel keuze. “Een
animatie-act wordt uitgevoerd door ac-
teurs die in de huid kruipen van een type-
tje. In deze vorm begeven zij zich onder
het publiek en knopen op basis van impro-
visatie gesprekken aan met mensen”, legt
Van den Berg uit. Voor het publiek is hier-
bij niet altijd direct duidelijk dat iemand
een animatie is, omdat deze persoon mak-
kelijk onderdeel wordt van het dagelijkse
tafereel op locatie. Denk daarbij aan de
toiletdame, de ober of de beveiliger. “Tot
dat er dingen gebeuren of gezegd worden
die een ’normaal’ persoon nooit zal doen.”
Uiteraard zijn er ook animatieacts waarbij
het wel vanaf het begin duidelijk is dat het
om een artiest gaat. Deze performers zijn
bijvoorbeeld opvallend uitgedost of wer-
ken met opvallende aparte attributen. “Bij
organisatoren van evenementen reist vaak
wel de vraag: ‘Wanneer en wat gaan deze
artiesten doen?’ Dat kunnen we goed af-
stemmen in onderling overleg. Heeft een
evenement bijvoorbeeld een bepaald
thema, dan kan de act daarop worden
aangepast.”
Standbeeld
Een voor de acteur bijzonder intensieve
vorm van entertainment is het optreden
als ‘Levend standbeeld’. De kunst is om
langdurig niet te bewegen. Dit vereist veel
concentratie en een groot uithoudingsver-
mogen. “Levende standbeelden stelen
evenals steltlopers op markten en in win-
kelcentra vaak de show”, weet Van den
Berg. “Het zijn enorme publiekstrekkers.
Wil je publiek trekken naar de markt of
het winkelcentrum dan raden wij deze
enorm bekwame artiesten van harte aan.”
Jongleren
Veel belangstelling is er ook voor gooche-
len en jongleren. Het is bij goochelaars een
kunst om toeschouwers iets te laten zien
wat er eigenlijk niet is. Vele jaren van oefe-
nen gaan vooraf voor dat je een goede
goochelaar bent. Ook al sta je met je neus
bovenop de goocheltruc, dan nog zal je
niet snappen wat er zojuist gebeurd is.
Jongleren is de kunst van het in de lucht
gooien, houden en opvangen van voorwer-
pen zoals ballen, kegels en ringen. Jong-
leurs jongleren vaak met meer dan drie
objecten en gooien deze in bepaalde pa-
tronen de lucht in. Naast de jongleerbal-
len, ringen en kegels worden er ook
gevaarlijke objecten gebruikt om mee te
jongleren, zoals messen of fakkels. “Jong-
leurs geven vaak meerdere voorstellingen,
waarbij ze allerlei spectaculaire trucs uit
de kast halen om het publiek te verbazen.”
Net als marktorganisaties zijn ook de ar-
tiesten- en evenementenbureaus de afge-
lopen maanden volop in touw geweest om
zich aan te passen aan de eisen die wor-
den gesteld om de verspreiding van Covid-
19 een halt toe te roepen. “We hopen heel
erg dat we komende zomer weer festivals,
dorps- en stadsfeesten en andere evene-
menten mogen verwelkomen in het
straatbeeld. Dat is goed voor de organisa-
ties, voor het publiek én voor onze arties-
ten, die net als jullie staan te trappelen om
weer wat te mogen doen”, besluiten de ei-
genaren van de artiestenbureaus. l
l
QUOTE XXXXXXXX XXXXXXXX
XXXXX XXXXXXXXXXXX XXXXXXX
E
Fotobijschrift
Artiestenbureaus staan net als marktkooplieden
te trappelen weer aan de slag te gaan. “En dat
kan met onze coronaproof aanpak”, aldus arties-
tenbureaus.
“Levende standbeelden zijn enorme publiekstrek-
kers op evenementen”, aldus Jeroen van den Berg.
24-25_straattheater.indd 25 24-03-21 13:05