Pagina 13 van: Marktvisie 4 – 2023

MARKTVISIE 13
gereden, het gebrek aan aanbod van ge-
schikte elektrische voertuigen en de hoge
prijzen van Euro 6-vrachtwagens die, bij
wijze van overgang, tot 2030 de zero-emis-
siezones nog in mogen. Kortom, de plan-
nen zijn onrealistisch, volgens de
afzenders van de brief.
“Negen van de tien ondernemers wonen
in een straal van misschien veertig kilo-
meter om de markten waar ze staan”, zegt
voorzitter Louise Wesselius van de CVAH.
“Ze hebben busjes en vrachtwagens die
ouder zijn dan tien jaar, met nog geen
honderdduizend kilometer op de teller.
Marktondernemers rijden ‘s ochtends
vroeg naar de markt toe en daarna weer
naar huis. Dat is totaal andere materie
dan de bezorgdiensten die de hele dag
door de stad rijden. Wij maken nauwelijks
kilometers. En dat is voor de kermis- en
circusbranche en de Rijdende School het-
zelfde.”
Betaalbare ontheffing
De brancheverenigingen pleiten in hun
brief dan ook voor een betaalbare onthef-
fing voor de voertuigen van ondernemers
in het circus-, kermis- en marktbedrijf.
“We hebben veel reacties op onze brief ge-
kregen”, zegt Wesselius. “Verschillende
gemeentes geven aan dat ze er nog niet
mee bezig zijn. Bij andere gemeenten zijn
we uitgenodigd en aan tafel geschoven. En
binnenkort gaan we naar een congres over
de zero-emissie stadslogistiek in Amers-
foort.”
Dat meer gemeenten aangeven niet met
de zero-emissie logistiek bezig te zijn, is
geen verrassing. In het Klimaatakkoord uit
2019, waaruit de zero-emissie logistiek is
voortgekomen, wordt genoemd dat dertig
tot veertig van de 342 gemeenten zero-
emissiezones moeten instellen.
Grote gemeenten ontkomen er dus niet aan
om zich bij de zero-emissie logistiek aan te
sluiten. In Groningen zijn de historische
binnenstad en de Westerhaven aange-
wezen als zero-emissiezone. Het is een ge-
bied van ongeveer één bij één kilometer,
waarin ook de markten op de Vismarkt val-
len. Nijmegen kent vanaf 2025 drie zero-
emissiezones, in de binnenstad, het Hof
van Holland en Heijendaal. In Amsterdam
gaat het om het gebied binnen de ring A10.
Nijmegen
Deze drie gemeenten geven aan voorlopig
de centraal opgestelde regels voor ZES te
volgen. “Er wordt veel waarde aan gehecht
dat de regels en ontheffingen in alle ge-
meenten gelijk zijn”, laat een woordvoer-
der van de gemeente Nijmegen weten.
“Dit geeft duidelijkheid naar alle betrok-
ken partijen en zorgt er ook voor dat snel
en efficiënt ontheffingen geregeld kunnen
worden. Elke gemeente staat het vrij om
extra ontheffingen toe te voegen aan de
landelijke en deze uit te voeren. Dat bete-
kent wel dat elke gemeente deze zelf ook
moet gaan organiseren en niet meer via
het centraal loket kan laten lopen. Voor-
lopig is deze optie nog niet voorzien voor
Nijmegen.”
Amsterdam en Groningen
Ook Robbin van Pelt, woordvoerder van de
gemeente Amsterdam, laat weten dat
Amsterdam de landelijke regels zal vol-
gen. Hetzelfde is te horen bij de gemeente
Groningen, bij monde van woordvoerder
Sjouke van der Vlugt. “Ik vind het heel in-
gewikkeld om nu al te zeggen dat het niet
realistisch is. De zero-emissie stadslogis-
tiek komt natuurlijk ook niet uit de lucht
vallen. Vanaf 2014 praten we hier al over
en in 2019 is dat vastgelegd in het
Klimaatakkoord. Vóór 2021 hebben alle
steden die dit gaan invoeren dat formeel
bekendgemaakt. Dus we weten het al heel
lang. Dat geeft ondernemers en bedrijven
ook de kans om zich daar op voor te berei-
den. Het Rijk heeft de introductie van de
zero-emissie stadslogistiek niet alleen
gedaan, maar afgestemd met gemeenten,
en brancheorganisaties van de detailhan-
del en het mkb. Daar heeft ook de CVAH
bij gezeten. Bovendien zijn er nu heel veel
bedrijven die duurzaam investeren, juist
omdat ZES eraan komt. Dan zouden we
die bedrijven in de steek laten en de dupe
laten worden als we er weer vanaf stap-
pen. We willen dat ondernemers die wel
l
QUOTE XXXXXXXX XXXXXXXX
XXXXX XXXXXXXXXXXX XXXXXXX
E
E
Fotobijschrift
‘Voor de markt zijn
geen geschikte
voertuigen beschikbaar’
Voertuigen waarvoor nog geen emissievrij alternatief bestaat, krijgen voorlopig per 2025 een
ontheffing.
12-13-14_zeroemissie.indd 13 06-06-2023 15:09