Pagina 14 van: Marktvisie 4 – 2023

NR 4 | JUNI 202314
DUURZAAMHEID
milieuverantwoord kunnen gaan onderne-
men, dat ook gaan doen.”
Beschikbaarheid voertuigen
Net als Van Pelt noemt Van der Vlugt de
subsidies en fiscale regelingen voor de
aanschaf van een nieuwe elektrische be-
stel- of vrachtauto. “De kostprijs voor
elektrisch en waterstof is nu natuurlijk
hoger dan fossiele voertuigen, maar dat
komt steeds dichter bij elkaar.” Van der
Vlugt beseft echter dat dat niet alles is. “Ik
weet ook wel dat er veel ondernemers zijn
die niet met nieuwe voertuigen werken,
maar voertuigen uit de tweedehands
markt. De vraag is of die elektrische voer-
tuigen straks op de tweedehands markt
voldoende beschikbaar zullen zijn. Daar
zetten we nog wel vraagtekens bij.”
Het grootste probleem is volgens Wesse-
lius echter dat er voor de markt überhaupt
geen geschikte voertuigen beschikbaar
zijn. “Marktkraamverhuurders rijden bij-
voorbeeld allemaal in een Nissan of
Toyota jeep, want die mogen 3500 kilo
trekken. Beide merken hebben aangege-
ven dat ze dat op elektrisch gebied niet
hebben en daar ook niet mee bezig zijn.
Dus hoe komen de kramen dan op de
markt? Hetzelfde geldt voor iemand met
een stoffenhandel. Die heeft heel wat ge-
wicht mee te nemen.” Wesselius is dan
ook stellig: “De ontwikkelingen in zero-
emissie voertuigen gaat snel, maar niet
snel genoeg.”
Investering niet lonend
Zelfs als de ontwikkelingen snel genoeg
gaan, is het de vraag of een investering uit
kan. Een zoektocht op internet leert dat de
sterkste elektrische auto’s inmiddels 2500
kilo mogen trekken. Een BMW iX xDrive 40
kost echter meer dan een ton, meer dan
het dubbele dan een nieuwe Nissan Patrol.
De Tesla Model X Long Range, die even-
eens 2,5 ton mag trekken, kost zelfs bijna
120.000 euro.
De vraag is of de soep zo heet wordt gege-
ten als hij wordt opgediend. Inmiddels is
er voor de kermisondernemers een ont-
heffing: zij mogen twaalf keer per jaar de
zero-emissiezones in met hun huidige
voertuigen. “Leuk, maar veel te weinig na-
tuurlijk”, aldus Wesselius. En op 23 mei
deed staatsecretaris Vivianne Heijnen van
Infrastructuur en Waterstaat in de Tweede
Kamer de toezegging dat voertuigen waar-
voor nog geen emissievrij alternatief be-
staat, een ontheffing krijgen. “Ik ga
niemand houden aan het onmogelijke”,
zei de staatssecretaris bij die gelegenheid.
Wesselius heeft goede hoop dat het goed-
komt: “De gesprekken zijn gaande, dus ik
hoop zeker dat we daar iets mee kunnen
bereiken. Er wordt in ieder geval naar ons
geluisterd. Dat is al een pluspunt.” l
Wat is zero-emissie stadslogistiek?
In het Klimaatakkoord van 2019, een akkoord tussen de overheid en het bedrijfs-
leven, is de invoering van de zero-emissiezones vastgelegd. Dertig tot veertig
gemeenten moeten zorgen dat hun binnensteden in 2030 emissievrij zijn. De re-
gels voor de zogenoemde zero-emissie stadslogistiek, ook wel aangeduid als ZES,
zijn opgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, samen met de
gemeenten en brancheorganisaties. Inmiddels hebben zich 28 gemeenten aange-
sloten. Vanuit de provincies Friesland, Flevoland en Zeeland hebben zich nog geen
gemeenten aangesloten.
De emissievrije zones gaan gelden voor alle ondernemers en overheden: van vuil-
niswagens tot pakketbezorgers, loodgieters, aannemers en dus ook marktkooplie-
den. Verschillende categorieën voertuigen hoeven niet aan de zero-emissie-eisen
te voldoen. Voor deze voertuigen kan straks bij een landelijk loket de ontheffing
voor alle gemeenten worden aangevraagd.
Vrijstelling
Rolstoeltoegankelijke bestelauto’s zijn bijvoorbeeld vrijgesteld, net als kraanwa-
gens en hoogwerkers, maar winkelwagens voor de detailhandel met carrosserie-
code 23 niet. Tot 2030 geldt een overgangszone voor Euro 6-voertuigen. Voor wie
upgraden naar Euro 6, elektrisch of waterstof te duur is, kan downgraden mis-
schien een oplossing zijn: voertuigen ouder dan veertig jaar krijgen als oldtimer
ook een ontheffing.
Meer informatie, ook over de plannen per stad, is te vinden op
www.opwegnaarzes.nl.
Bedrijfsauto’s mogen in bepaalde binnensteden vanaf 2025 alleen nog op stroom of waterstof rijden.
12-13-14_zeroemissie.indd 14 06-06-2023 15:09