Pagina 14 van: Marktvisie 7 – 2022

NR 7 | JULI 202214
BRANCHEVERENIGING
of de marktverordening van gemeenten
wel Dienstenrichtlijn-proof is?
Uitgangspunt van de Dienstenrichtlijn is
vrijheid van diensten. Toegang tot het ver-
lenen van diensten mag in principe dus
niet afhankelijk zijn van een vergunning-
stelsel. Kiest een gemeente daar wel voor,
dan moeten ze bij het opstellen ervan let-
ten op dwingende reden van algemeen be-
lang, moet de vergunning
non-discriminatoir zijn en evenredig. Maar
wat is een dwingende reden? Is toezicht
houden een dwingende reden? “Ik denk
het niet”, sprak de advocaat. Van Meppe-
len Scheppink: “Maar voert de gemeente
aan dat ze willen voorkomen dat er op
elke hoek van de straat een verkoopwagen
staat, dan hebben ze wel een punt. Even-
als het wijzen op de brandveiligheid en
dat ze in bepaalde delen van de wijk liever
geen verkoopwagens hebben omdat dit
vanwege de rust en het overzicht niet
wenselijk is.”
Bij het regelen van branchering geldt het-
zelfde. Wanneer is er sprake van een
dwingende reden? “Ik vind het zo sneu
voor de groenteman die er al jaren staat, is
géén dwingende reden”, legt Van Meppe-
len Scheppink uit. “Maar dat het in het al-
gemeen belang van de markt is om deze
aantrekkelijk te houden voor de bezoekers
door een zo breed mogelijk aanbod te
creëren is dat wel. Het is vooral belangrijk
dat je als gemeente vastlegt waarom je be-
paalde regels hebt opgesteld.”
Gemeenten die hulp nodig hebben, kun-
nen hiervoor altijd aankloppen bij de
CVAH, die zelf een modelmarktverorde-
ning heeft opgesteld. De Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft dat
eveneens gedaan, maar die is veel te be-
perkt. “De CVAH heeft het hele spectrum
bekeken”, zegt Van Meppelen Scheppink.
Een van de grote gevolgen van de Dien-
stenrichtlijn is, dat vergunningen die om
beleidsmatige reden schaars zijn slechts
voor bepaalde tijd mogen worden afgege-
Miek volgt Martie op
Miek van den Elshout volgt Martie Bleeker op als secretaris van de CVAH. De eige-
naresse van een foodtruck uit Bilthoven kreeg maandag 30 mei 2022 tijdens de al-
gemene ledenvergadering twaalf stemmen meer dan haar tegenkandidaat Wim
Wiefkers, 32 om 20.
“Ik kijk uit naar het werk voor de CVAH. De markt is uniek, ik ben eraan verslaafd.
Het zijn honderden speciaalzaken in de openlucht”, aldus Van den Elshout. Het
enthousiasme straalt van haar gezicht. “Het is belangrijk dat de markt onder de
aandacht blijft bij de politiek, zowel lokaal als landelijk. Emissievrije binnensteden
en de schaarse vergunningen zijn bijvoorbeeld enkele belangrijke vraagstukken die
onze aandacht vragen. Ik kijk ernaar uit hieraan mijn bijdrage te leveren.”
De kersverse secretaris Miek van den Elshout is verslaafd aan de markt.
‘Het is beter geen
slapende honden
wakker te maken’
ven. Dit is tegen het zere been van de am-
bulante handelaren. Heel veel leden
hebben een vergunning voor onbepaalde
tijd. Het advies van de CVAH aan gemeen-
ten is: laat dit maar even zo als niemand
er een probleem van maakt. Als gemeen-
ten toch aan die nieuwe Europese regels
willen voldoen en vergunningen voor on-
bepaalde tijd gaan vervangen door vergun-
ningen met een zeer beperkte looptijd,
kies dan voor vergunningen met een loop-
tijd van 15 jaar. Daar zijn gelukkig steeds
meer goede voorbeelden van. Groningen
en Nijmegen hebben inmiddels vergun-
ningen voor vijftien jaar afgegeven.
Nieuwkomers in Nijmegen ontvangen een
vergunning voor tien jaar. De gemeenten
Utrechtse Heuvelrug en Drechtsteden
gaan met twintig jaar nog een stapje ver-
der.
“Zolang gemeenten nog geen actie onder-
nemen, zou ik jullie aanraden geen sla-
pende honden wakker te maken”, zegt Van
Meppelen Scheppink. Maar, waarschuwt
hij, er komt een dag dat een jonge onder-
nemer bij zo’n gemeente aanklopt en zegt:
‘Ik wil een plekkie en kom er niet tussen.
Hier klopt iets niet’. Dan moeten de ge-
meenten wel ingrijpen. Het is dus verstan-
dig om als ondernemer toekomstplannen
te maken.”
Maar wat nou als ik door de zero-emissie-
regels drie jaar voor het verstrijken van de
termijn een nieuwe wagen moet aan-
schaffen, heeft dat dan nog positieve ge-
volgen voor een nieuwe vergunning, was
een vraag vanuit het publiek. Het ant-
woord stond de vragensteller niet aan.
“Nee”, meldde Van Meppelen Scheppink.
Dat gold ook voor de respons die hij gaf
op de vraag wat je met je zes man perso-
neel moet als de vergunning na vijftien
jaar verloopt en niet wordt verlengd.
“Sparen voor een transitievergoeding”,
adviseerde de advocaat, die vaak leden
van de CVAH bijstaat in hun juridische
geschillen. l
11-12-13-14-CVAH.indd 14 21-06-2022 11:13