Pagina 16 van: Marktvisie 8 – 2021

NR 8 | augustus 202116
Regelgeving
krijgen. “Tot nu toe kon je als jongere rela-
tief eenvoudig een stap naar het onderne-
merschap zetten, door het op de markt te
proberen. Die deur wordt met nieuw be-
leid nagenoeg afgesloten.”
Voorwaarden
De Veen zou het liefst hebben gezien dat
de SEO-onderzoekers hadden gekeken
naar voorbeelden uit de energiebranche.
“Daar moest destijds ook worden voorzien
in vergunningen voor bepaalde tijd. Bij
pompstations aan rijkswegen bijvoor-
beeld, is gekozen voor het opnieuw veilen
van de vergunning op één bepaalde datum
voor eenzelfde periode. Vanaf dat moment
gold voor iedereen eenzelfde vergunde
termijn. Dat betekent dus ook dat zo’n
vergunning op vaste momenten vrijvalt en
een nieuwe ondernemer kan meedingen
naar die plek voor een vooraf bekende
vaste vergunde termijn.” Ook de voorwaar-
den die gekoppeld zijn aan de vergunning,
zijn in die sector uniform.
Voor de ambulante handel geldt dat zowel
de vergunning als de termijn onzekere
factoren blijven. De invulling daarvan is
volledig in handen van de gemeente.
CVAH vertrouwt erop dat gemeenten daar-
aan invulling zullen geven, zodra hun
marktverordening aan herziening toe is en
dat daarbij dan het SEO-advies als leidraad
geldt inclusief een redelijke en billijke
overgangstermijn. De Veen is daar aller-
minst gerust op. “We hebben in Nederland
350 gemeenten. Het systeem wordt pas
eerlijk als we allemaal aan dezelfde voor-
waarden moeten voldoen en langs de-
zelfde meetlat worden gehouden.” De Veen
vraagt zich bijvoorbeeld af hoe in de toe-
komst wordt bepaald wie wel/niet op een
standplaats mag staan. “Gaat een gemeen-
teambtenaar dat doen? Wordt er geloot?
Wie oordeelt of een ondernemer wel of
niet aan de criteria voldoet? En wat als de
afspraken niet worden nagekomen? Wie
kan dan de vergunning intrekken of aan-
vechten? Allemaal vragen waarop geen
antwoord is gekomen en ook niet komt,
als we geen uniformiteit krijgen in de uit-
voering van schaarse vergunningen.”
Schaars
De Veen erkent dat Europese wetgeving in
het kader van mededinging aangeeft dat
een vergunning niet mag worden gegeven
voor onbepaalde tijd. “Maar er staat ner-
gens voorgeschreven voor welke periode
een vergunning dan moet worden ver-
strekt”, benadrukt hij. Waar het hem om
gaat, is dat een redelijke en billijke termijn
wordt gehanteerd. “Ondernemers zoals wij
met kaas of collega’s met vis, doen inves-
teringen die in de papieren lopen. Een
wagen met koeling en een truck ervoor
kost al gauw een paar ton. Die moet je re-
delijkerwijs kunnen financieren én terug-
verdienen. Waarbij ook rekening moet
worden gehouden met personeel bijvoor-
beeld. Met vergunningstermijnen zoals nu
voorgesteld in het onderzoek, komen lang
niet alle ondernemers uit.”
Hoewel De Veen tot nu toe, daar waar van
toepassing, goed overleg heeft kunnen
voeren met gemeenten en zijn vergunnin-
gen voor langere tijd heeft kunnen vast-
leggen, is hij er niet gerust op dat alle
gemeenten in Nederland zich inspannen
voor het behoud van de ambulante handel
in hun steden en dorpen. “Ze realiseren
zich onvoldoende hoe belangrijk een
markt voor een gemeenschap is.”
Ondertussen is de sector in spannende af-
wachting van de uitvoering van het beleid
rondom schaarse vergunningen. Dat er
rechtszaken uit zullen voortvloeien, daar-
van is De Veen overtuigt. “Het wachten is
op jurisprudentie.” De marktondernemer is
zelf ook bereid een rechtszaak aan te span-
nen, mocht dat nodig zijn. “Ik sta voor mijn
ambulante onderneming én mijn mede-
werkers. Onze toekomst hangt er van af en
daar zal ik voor strijden, zo nodig voor de
rechter”, besluit de ondernemer. l
Schaarste
Vergunningen voor een plek op een markt worden schaarse vergunningen ge-
noemd. Dit omdat het aantal plaatsen op een markt beperkt is. Bovendien wordt in
veel gevallen de plek nog extra beperkt, omdat op markten branchering geldt. Dit
beperkt het aantal ondernemers met eenzelfde product op het beschikbaar aantal
marktplaatsen. Volgens ambulante ondernemer Ton de Veen van Holland Kaas is
op veel markten al lang geen sprake meer van daadwerkelijke schaarste. “Op de
meeste markten zijn meer plekken dan er ambulante ondernemers zijn die een
plek innemen. Moet je in zo’n geval wel spreken van een schaarse vergunning?”,
vraagt De Veen zich af. Bij gebrancheerde markten kan er wel sprake zijn van
schaarste als een bepaalde sector meer belangstellenden heeft dan er marktplek-
ken zijn.
In alle gevallen geldt dat naar de mening van De Veen voor het vergunningsbeleid
te veel vanuit een theoretische werkelijkheid wordt geredeneerd. “Je kunt bedrijven
die al generaties lang aan een markt verbonden zijn, niet ineens dwingen te ver-
plaatsen omdat iemand anders daar ook graag wil staan. Dat is niet alleen voor de
betrokken onderneming onverantwoord, maar wat te denken van de gevolgen voor
de markt en het publiek dat er komt. Mensen komen voor hun vaste kaas-, vis- of
groenteboer naar de markt. Die ondernemers bepalen met elkaar de sfeer op de
markt en zijn mede reden waarom mensen er met plezier komen. Een goed functi-
onerende markt is een aanvulling op het voorzieningenniveau. Dat alles gooi je
weg als je nu ongecoördineerd gaat sleutelen aan het vergunningenbeleid.”De marktverordening van Amsterdam die dateert
van 2016, vermeldt nog geen vergunde termijn.
Marktverordening
14-15-16_schaarsevergunningen.indd 16 20-07-21 09:01