Pagina 7 van: Marktvisie 9 – 2020

mARKtVIsIe 7
Veluwemarkten in trek
Omroep Gelderland meldde onlangs dat de Veluwe het meest in trek blijft bij alle toe-
risten. Het is de meest populaire bestemming in Nederland.
Ook buitenlandse toeristen bezoeken de provincie Gelderland steeds vaker. Naast Ne-
derlanders kiezen vooral Duitsers en Belgen steeds vaker voor een vakantie in Gelder-
land. Daarnaast is met name vanuit Azië een duidelijke groei te zien. Na een dagje
camping of het zwembad is voor de meeste gasten een bezoek aan de markt een aan-
gename afwisseling. Ze worden druk bezocht en er worden goede zaken gedaan.
Ondanks de coronamaatregelen zijn voor 2021 de meeste markten alweer op de
agenda gezet. Standhouders kunnen alvast een kraam reserveren op een van de
markten op de Veluwe. l
Gratis ontwikkeladvies
Alle werkenden en werkzoekenden in Nederland kunnen sinds vorige maand kosteloos
een ontwikkeladvies aanvragen bij een gekwalificeerd loopbaanadviseur. Daarmee krij-
gen mensen zicht op de mogelijkheden die er voor hen zijn op de huidige arbeidsmarkt.
Is het nodig om je bij te scholen, liggen er voor jou kansen in een andere sector of zit je
goed op je plek? Dat zijn vragen waarmee de loopbaanadviseur kan helpen. Mensen kun-
nen zich daardoor beter voorbereiden op een mogelijke overstap naar ander werk.
Door de coronacrisis verandert de economie fors. Werk wordt vaker digitaal uitgevoerd, er
komen nieuwe banen bij en tegelijkertijd zijn er banen die verdwijnen. Het kabinet wil
mensen helpen om zich aan te passen aan die nieuwe realiteit.
In het ontwikkeladvies krijgen mensen zicht op de arbeidsmarktkansen die er in deze
crisis voor hen zijn. Ook kunnen loopbaanadviseurs mensen ondersteunen bij het kiezen
van de juiste (bij)scholing of tips geven bij het zoeken en solliciteren naar werk. Aan het
einde van het traject krijgt de deelnemer een ontwikkelplan mee, waarin acties staan die
iemand kan ondernemen om beter voorbereid te zijn op de toekomst. Iedereen tussen 18
jaar en de pensioengerechtigde leeftijd kan gebruikmaken van deze mogelijkheid.
www.hoewerktnederland.nl l
Friese oliebollenkramen eerder van start
Twee eigenaren van een oliebollenkraam in respectievelijk Joure en Lemmer (gemeente
De Fryske Marren) mogen dit najaar eerder aan de slag dan gebruikelijk.
De gemeente heeft beide ondernemers toestemming gegeven om dit jaar eerder dan in
voorgaande jaren hun vaste standplaats in te nemen.
In Joure gaat het om de familie Van der Molen die normaal gesproken in november en
december hun vaste stek in het hart van het dorp hebben. Dit jaar mogen zij daar echter
al op 24 september hun plek innemen.
In Lemmer gaat het om Popko Brongers. Hij mag vanaf 1 november zijn vaste standplaats
al innemen. Dat is een maand eerder dan vorig jaar.
Reden dat dit jaar van het standplaatsenbeleid wordt afgeweken, is volgens de gemeente
dat beide ondernemingen omzet zijn misgelopen door het coronavirus. Evenementen
waar ze normaal gesproken hun waar aan de man konden brengen, gingen niet door.
Gemeente De Fryske Marren streeft ernaar in deze coronatijd ondernemers zoveel moge-
lijk te helpen hun bedrijf in stand te houden. l
kort nieuws
Oorkonde voor
visboer
Visboer Niels van der Coterlet van VIS. uit
Nootdorp heeft op 12 augustus een oor-
konde gekregen van Stichting Noordzeevis
uit Scheveningen. Deze ontving hij voor
het met passie aanbieden en actief bijdra-
gen aan het geliefd maken van vis uit
eigen zee. Van der Coterlet, eigenaar VIS.
Nootdorp, nam de oorkonde in ontvangst
van Matthijs den Heijer, voorzitter van
Stichting Noordzeevis uit Scheveningen.
Hard werken doet Van der Coterlet zijn
hele leven al. Vanaf zijn achtste jaar
draaide hij al af en toe mee op de markt in
Spakenburg. Hoe ouder hij werd, hoe meer
hij ging werken in de vis. “Noordzeevis is
de lekkerste vis die er is en er is genoeg
van. Ik vind het zonde dat er zoveel van
wordt geëxporteerd. Neem nou bijvoor-
beeld calamaris. Dat eet men voornamelijk
in het buitenland. Maar de inktvis die er-
voor wordt gebruikt, komt allemaal hier
vandaan. Dat vinden mensen maar moei-
lijk te geloven en daarom ben ik blij dat er
een stichting is die onbekende vissen be-
kender maakt”, aldus Van der Coterlet.
Stichting Noordzeevis uit Scheveningen zet
zich in om de vis uit de Noordzee geliefd te
maken in de gehele keten; van visser tot
consument. Het doel is om veel meer men-
sen te laten genieten van de lokale, lekkere
en gezonde vissen die de Noordzee te bieden
heeft. Dit wordt gedaan door de verkrijgbaar-
heid en herkenbaarheid van Noordzeevis te
vergroten. De stichting werkt inmiddels met
zestig ambassadeurs. l
Matthijs den Heijer (links), voorzitter van Stich-
ting Noordzeevis uit Scheveningen, reikt de oor-
konde uit aan Niels van der Coterlet eigenaar VIS.
Nootdorp. (Foto Paul Einerhand).
06-07_nieuwspagina39;s.indd 7 19-08-20 14:14