Pagina 6 van: Marktvisie April 4-2017

kort nieuws
NR 4 | APRIL 20176
‘Verbeteringen paardenmarkten nog
niet genoeg’
In het advies van de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) over paarden-
markten staan goede verbeterpunten, maar de stress voor de paarden op de
markten zal er niet door verdwijnen. Dat stelt de Dierenbescherming in een eer-
ste reactie op de publicatie van het advies van de RDA aan staatssecretaris Ma-
rijn van Dam van Dierenwelzijn.
De paardenmarkten zijn de Dierenbescherming al jaren een doorn in het oog.
“Paardenmarkten zijn onnodig stressvol voor paarden”, zegt directeur van de
Dierenbescherming Femke-Fleur Lamkamp. Al jaren voert de Dierenbescherming
een strijd tegen de wantoestanden op paardenmarkten. Paarden moeten lang
stilstaan, hebben geen water en drinken, raken gestrest door bijvoorbeeld een
kermis in de buurt en moeten lange reizen maken van en naar de markten. In
het advies stelt de RDA voor het bestaande Protocol Welzijn Paardenmarkten aan
te scherpen. Zo mogen de paarden minder lang worden vervoerd, moet er een
identificatieplicht komen voor de handelaar en een betere controle naar de ge-
zondheid van het paard bij de ingang. Daarnaast krijgen de paarden, als het aan
de RDA ligt, elke twee tot vier uur water en elke zes uur ruwvoer. De RDA advi-
seert dat gemeenten die een vergunning geven voor een paardenmarkt het pro-
tocol opnemen in de voorwaarden.
De bal ligt dus vooral bij de gemeenten, vindt de Dierenbescherming. Lamkamp:
“De voorwaarden die de RDA stelt om een paardenmarkt goed te organiseren,
zijn lastig te realiseren en kostbaar. Wij verwachten daarom dat er weinig ge-
meenten zijn die het aandurven om daar belastingcenten van hun inwoners aan
te besteden.” Gemeenten die toch een vergunning voor een paardenmarkt willen
geven, kunnen dat volgens de Dierenbescherming het beste doen aan de hand
van het RDA-advies.
www.rda.nl en www.dierenbescherming.nl l
‘Slamming’ probleem
voor ondernemers
MKB-Nederland ondersteunt de oproep van
de Autoriteit Consument & Markt om onder-
nemers beter te beschermen tegen het feno-
meen lijnkaping, ook wel slamming
genoemd. De ACM en MKB-Nederland krijgen
regelmatig klachten van ondernemers die
ongewild of onder valse voorwendselen zijn
overgestapt naar een andere aanbieder van
zakelijke telefonie.
Voor consumenten is enkele jaren terug de
telecomwetgeving aangepast: zonder hand-
tekening is het niet mogelijk om van aanbie-
der te veranderen. Voor zakelijke contracten
geldt die bescherming niet. Een simpel ‘ja’
aan de telefoon kan al voldoende zijn. Onder
de gedupeerden bevinden zich veel kleine
ondernemingen en zzp’ers. Voor hen is een
juridisch gevecht om de overstap ongedaan
te maken complex, tijdrovend en duur. De
Autoriteit Consument & Markt, die het pro-
bleem onderzocht in opdracht van het Minis-
terie van Economische Zaken, spreekt van
een ‘klein, maar hardnekkig probleem’.
Advies
De ACM wil het liefst dat de wet wordt aan-
gepast. Als een klant eerst een handtekening
onder een nieuw contract moet plaatsen, is
er geen discussie meer mogelijk over wel of
niet willen overstappen. Minister Kamp is
echter terughoudend in het aanpassen van
de wet op dit punt. Voor de korte termijn stelt
de ACM voor om in ieder geval de zelfregule-
ringsafspraken uit 2007 aan te passen.
MKB-Nederland adviseert ondernemers die
hiermee geconfronteerd worden om onmiddel-
lijk de oude leverancier op de hoogte te stellen
en per ommegaand de lijn terug te eisen. Dit
vervolgens ook aan de nieuwe leverancier te
laten weten en aan te geven dat de lijnkaping
gemeld wordt bij de ACM, de Fraudehelpdesk,
de brancheorganisatie en/of MKB-Nederland.
Ook is het advies aangifte te doen van bewuste
misleiding en lijnkaping (slamming).
www.acm.nl en www.mkb.nl l
06-07_kortnieuws.indd 6 22-03-17 13:45