Pagina 13 van: Marktvisie Augustus 8-2015

MARKTVISIE 13
column
To bio or not…
“Ik fietste laatst door Amsterdam langs de Noordermarkt. ‘Ver-
rek, hier is een partij-bijeenkomst van GroenLinks bezig. Wat
een boel grauwe mensen’, dacht ik. Magere, vale gezichten en
een bomvol fietsenrek. Ik besloot als een geheim agent op onder-
zoek te gaan, maar toen ik wat beter keek, werd mij al snel dui-
delijk dat het gewoon een biomarkt was.” Ondernemer en
dwarsligger Erik de Vlieger is gecertificeerd Groen Links hater,
maar heeft dus ook iets tegen biomarkten.
Het woord ‘biologisch” is al vreemd, natuurlijk.
Zeker als het over voedsel gaat. Ik ken geen tomaten die op plaat-
staal groeien. En zie ik nou al die geasfalteerde akkers over het
hoofd? Er moet toch echt iets biologisch plaatsvinden om dingen
te laten groeien. Hoe netjes je die biologische processen inricht,
maakt uiteindelijk het verschil tussen wat wij ‘biologisch’ en ‘ge-
woon’ zijn gaan noemen. Maar gemodificeerd graan is misschien
wel heel netjes vrij van ziektekiemen, terwijl biologisch graan bij-
voorbeeld vol kan zitten met enge beestjes. Of andersom.
Een vriend kiest bewust producten van Unilever en
Nestlé.
Niet omdat hij ze lekkerder of viezer vindt, maar omdat hij meer
vertrouwt op de hygiënecodes van de grote jongens. Of liever:
onze wettelijke controles op hun hygiënecodes. Hij gruwelt van
het ambachtelijke geploeter van stumpers zoals wij. “Tijdverspil-
ling”, noemt hij dat, terwijl hij om een teiltje roept als iemand be-
gint over ‘eerlijk’ en ‘duurzaam’ eten. Zijn biotoop is meer de
airco-gekoelde supermarkt dan een winderige biomarkt met on-
gewassen spijkerbroeken.
Die controle schiet inderdaad wel eens tekort.
Zo informeerde een kleine Italiaanse meelfabrikant ooit vriende-
lijk bij ons welk ecologisch certificaat wij meegezonden wilden
hebben. Hij kon het meel biologisch, biologisch-dynamisch of ge-
woon duurzaam laten zijn. Het was erg klantvriendelijk, maar het
schuurde net iets te veel met onze definitie van ‘eerlijk’ en we
hebben toch een andere (grotere) leverancier gekozen…
Maar ook aan de klantzijde rammelt het wel eens.
Spelt is bijvoorbeeld een prachtig en heerlijk graan, dat helemaal
past in duurzaam denken. Na een jaar konden we onze biologi-
sche spelt-ravioli er uit mieteren omdat het voor geen meter liep.
Ook niet op biologische markten. En nu we staan op het punt om
ook de spelt-spaghetti’s alleen nog op bestelling te gaan maken.
Hans en José Smit verkopen
als Raviolini verse, ambach-
telijke ravioli’s, ongevulde
verse pasta’s en ingrediën-
ten voor de mediterrane
keuken op de markt. Zij heb-
ben vaste plaatsen op de za-
terdagmarkten in Arnhem
(José) en Nijmegen (Hans) en
doen ook nog thema- en
streekmarkten. Hans is ook
zakelijk journalist en pr-ad-
viseur voor ondernemers.
Raviolini is te volgen via
www.facebook.com/raviolini
Iedereen kent spelt, iedereen houdt van spelt, maar die liefde
gaat blijkbaar niet door de maag.
Van wie is biologisch eigenlijk?
De Unilevers, Pepsico’s en AH’s kapen ondertussen ‘biologisch’ en
pompen hun gemodificeerde normen van ‘eerlijk’ en ‘duurzaam’
de markt in. We hebben ‘aandeel in elkaar’ (of is die van een
bank?), ‘ontdekken samen smaken’, ‘het wereldgeluk zit onder
onze dop’ en meer van dat valse gelul. De softe boodschap is
knoerthard: ‘Zonder ons product maak je nooit vrienden en zul je
nooit een deukje in het wereldgebeuren schoppen.’ Tegelijk prop-
pen ze hun spullen tjokvol chemische smaakversterkers en ziek-
makende suikers en vetten om de winst op hetzelfde
basisproduct te vervijfvoudigen.
Waar staan wij dan?
To bio or not to bio is een eigen keuze. Levensstijlen die volgens
mij heel goed naast elkaar passen. Maar als Erik de Vlieger straks
langs mijn (bio)markt fietst, moet hij denken: “Sakkerloot, wat
ziet het er daar leuk uit. Wat maken die mensen een plezier met
elkaar. Ik stap af en ik doe mee.” Tegen het reclamegeweld van de
grootgrutters kunnen we nooit op, maar we kunnen wel van elke
marktdag een feestje maken. Voor onze klanten, voor ons zelf en
voor Erik natuurlijk. l
13_columnhans.indd 13 15-07-15 12:02