Pagina 15 van: Marktvisie Augustus 8-2017

MARKTVISIE 15
Ondernemers: Gaby Bots en Anita Slaats
De truck: FreshFood4U
Het eten: Wereldse gerechten
“Eten is onze passie en dan vooral proberen om smaakvol eten te maken. We bezochten
foodfestivals en toen waren we helemaal om. We hebben de stoute schoenen aangetrok-
ken en zijn onze eerste foodtruck gaan bouwen. Van gesprekken met andere foodtruck-
ondernemers hebben we veel geleerd. Je hoeft immers niet dezelfde fouten te maken, en
zij staan daar ook vaak voor open. Ook wij krijgen nu vaak vragen van aanstaande colle-
ga’s hoe wij te werk gaan. Tevens hebben we veel gekeken naar andere trucks om erach-
ter te komen wat we wilden en wat niet, en dat heeft goed uitgepakt”, vertelt Anita
Slaats, die samen met Gaby Bots het concept FreshFood4U bedacht.
Vanaf het begin was duidelijk dat het om de wereldse keuken zou draaien, “omdat het
ons gaat om smaak te laten proeven. Binding met het land is wel heel belangrijk.” De
broer van Bots woont al jaren in Thailand, dus daar hebben de twee ondernemers Thais
leren koken. Spaans staat op het menu (in Spanje heeft de zus van Slaats een huis),
evenals Italiaans (“ons favoriete vakantieland”), Indonesisch (“vanuit ons hart, omdat
dat zo’n mooie keuken is met zoveel kruiden en specerijen, net zoals Thais”), Fingerfood
en gerechten uit andere landen als er vraag naar is (“want dan kunnen wij heerlijk gaan
‘oefenen’ en nieuwe dingen uitproberen”).
Over wat ze geleerd hebben bij het starten van een eigen onderneming, zegt Bots:
“Doen… want de vreugde maakt alle uren helemaal goed. Wij mogen altijd werken met
gasten die in een blije mood zitten. (Bedrijfs)feesten, bruiloften, festivals et cetera zijn
geweldig mooie omgevingen in te werken. Het is echter niet altijd rozengeur en mane-
schijn. Sta je geboekt, heb je reeds je factuur netjes betaald en dat weekend is het koud
en regenachtig, dan is het moeilijk om je investering terug te verdienen.”
Een festival boeken, is echter niet zo eenvoudig. “Je kunt je inschrijven en dan bepaalt de
organisator vaak welke foodtruck er mag komen. Omdat wij breed aanbieden, maakt dat
het voor de organisator makkelijker om ons te boeken. Keuzes die wij maken, is locatie,
aantal te verwachten gasten en aantal foodtrucks die er komen te staan. Plus de ervarin-
gen van vorige jaren door andere foodtruckers te vragen. De foodtruckmarkt is zo groot
aan het worden dat wij foodtruckers moeten ‘opletten’, want er zijn organisatoren die
bakken met geld vragen voor een plaatsje op hun festival.”
Sinds kort gebruiken Bots en Slaats horeca koelkasten, die zeer snel terug kunnen koe-
len. “Meten is weten, dus vandaar dat we volgens HACCP-regels onze temperaturen bij-
houden. We werken met verse ingrediënten en werken samen met lokale slagers en
poeliers die ons adviseren en helpen.” Buiten worden grote wokpannen, een bbq, grill-
pannen en vaak een saladiere gebruikt. Binnen in de foodtruck staan koelkasten, au
bain-marie, wokpannen, ovens en bakplaten.
De ondernemers van FreshFood4U hebben nu twee trucks en gaan nog voor een derde.
“Eentje die compact is en snel kan worden op- en afgebouwd. Deze is dan voornamelijk
bedoeld om lunches en kleinere feesten te doen. Ook zijn we bezig met verse soepen
aan te bieden aan bedrijven. We merken dat daarnaar vraag is: verse homemade soepen
gemaakt met net zoveel liefde als we al vanuit onze foodtrucks doen: FreshSoup4U.”
‘Leren van andere foodtruckers’
12-13-14-15-16-17_foodtrucksopeenrij.indd 15 19-07-17 13:50