Pagina 14 van: Marktvisie December 12-2015

JURIDISCH
NR 12 | DECEMBER 201514
Wet Werk en
Zekerheid (WWZ)
Een van de doelstellingen van de Wet Werk en Zekerheid
(WWZ) was dat het allemaal simpeler en eenvoudiger
zou moeten. Ik kan, net als waarschijnlijk al mijn
collega-advocaten die werkzaam zijn in het arbeids-
en ontslagrecht, beamen dat die doelstelling niet is
gehaald. Eerder is het tegenovergestelde bereikt.
Tekst: Danny Veerman
Een van de ‘verworvenheden’ van de WWZ is dat de werkne-mer na een opzegging of een ontbinding altijd recht heeft op
de transitievergoeding. Dus ook als de werknemer disfunctio-
neert. De uitzondering die de wet daarop noemt is, wanneer
sprake is van verwijtbaar handelen van die werknemer. De juris-
prudentie (de verzameling van uitspraken van rechters) moet
uiteindelijk invulling geven aan het begrip ernstige verwijtbaar-
heid. In een recente uitspraak van 9 oktober 2015 levert de kan-
tonrechter uit Den Haag een bijdrage aan die invulling.
Integriteitsbeleid
Het ging om een medewerkster die als ‘webhelp’ in dienst is bij
een ‘Customer Contact Center’. De werkgever hanteert een inte-
griteitsbeleid waarin staat: “De medewerker zal (potentiële) klan-
ten van de opdrachtgever nooit onheus bejegenen of de
algemene fatsoensnormen overtreden.” Bij overtreding van deze
regels zal ontslag op staande voet volgen. De medewerkster heeft
het document waarin het beleid is vervat op schrift ontvangen
en voor akkoord/ontvangst getekend.
In haar functioneringsverslagen wordt de webhelp jaren achter
elkaar aangesproken op haar ongeduld en geïrriteerde toon als
de klant haar niet direct begrijpt, op haar botheid en gebrek aan
klantvriendelijkheid. In september 2012 had de medewerkster al
een offi ciële waarschuwing gekregen, vanwege haar onaccepta-
bele bejegening van een klant. De werkgever waarschuwt haar
dat zij dit niet meer zal accepteren. De jaarlijkse beoordelingen
over 2013 en 2014 laten een + (in 2013) en een +/- (in 2014) zien.
Verwijtbaar gedrag
In juli 2015 raakt de medewerkster tijdens een gesprek met een
klant voor opdrachtgever Staatsloterij weer zo geïrriteerd, dat zij
de klant uiteindelijk iets grofs toeschreeuwt. Hoewel de klant de
medewerkster daarvoor in vergelijkbare bewoordingen had toe-
gesproken, vindt de werkgever dat de medewerkster onaccepta-
bel heeft gehandeld. De werkgever verzoekt de kantonrechter de
arbeidsovereenkomst te ontbinden, zonder toekenning van een
transitievergoeding. Volgens de werkgever moet het gedrag van
de medewerkster worden gekwalifi ceerd als ‘ernstig verwijtbaar’.
De kantonrechter te Den Haag ziet wel voldoende
reden de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Voor
wat betreft de transitievergoeding is hij echter
van mening dat het gedrag van de medewerk-
ster niet zodanig (ernstig) verwijtbaar is, dat de
medewerkster haar aanspraak op de transitie-
vergoeding verliest.
In een ander geval verspeelde een medewerker
in een tabakszaak wèl zijn transitievergoeding
omdat de rechter bewezen achtte dat
hij bedragen uit de kassa had gestolen
en alcohol had gedronken tijdens werk-
tijd (zonder toestemming van de werk-
gever).
Een werknemer moet het dus wel echt
heel bont maken wil hij zijn recht op de
transitievergoeding verspelen. ●
14_juridisch.indd 14 02-12-15 11:21