Pagina 8 van: Marktvisie December 12 – 2016

Onderwijs
NR 12 | DECEMBER 20168
‘Markt moet in je zitten’
De markt heeft behoefte aan jonge ondernemers. Inspireren
van de nieuwe generatie begint al in de schoolbanken. Gerrie
Golsteijn verzorgt namens CVAH gastlessen op onder andere
mbo-opleidingen detailhandel. “De markt biedt laagdrempelige
mogelijkheden voor startende ondernemers”, betoogt Golsteijn.
Tekst en fotografie: Jacqueline Wijbenga
Bevlogen en met passie staat Gerrie Gol-steijn, CVAH-bestuurslid en gepensio-
neerd markthandelaar, voor een klas
leerlingen van het Alfa College in Gronin-
gen. De vijftien toehoorders volgen de op-
leiding detailhandel op mbo-2 niveau. De
meesten hopen met het diploma eenmaal
op zak een baan te vinden als verkoper in
een winkel. Golsteijn schetst met zijn
gastles over de ambulante handel een
ander perspectief: zelfstandig ondernemer
worden op de markt of, voor wie dat een
te grote stap is, werken op de markt voor
een van de ambulante handelaren.
Vergrijzing
Golsteijn begint zijn gastles met een uit-
eenzetting van de rol van de ambulante
handel ten opzichte van de gevestigde
handel. “Dat laatste is wat jullie allemaal
kennen, maar de handel is op straat be-
gonnen”, houdt hij de leerlingen voor. “De
eerste markt dateert al van 450 jaar voor
Christus en vond plaats aan de voet van
de Acropolis”, vervolgt hij. Straathandel
heeft altijd een belangrijke rol gespeeld,
maar het beeld verandert, weet ook Gold-
stein. “Jullie generatie is het contact met
de markt kwijt.” Belangenbehartiger CVAH
constateert dat zowel marktkooplieden als
marktbezoekers vergrijzen. “En dat is jam-
mer. De markt zou in alle opzichten een
afspiegeling van onze samenleving moe-
ten zijn. De ambulante sector heeft be-
hoefte aan jonge ondernemers. De markt
is echt een heel laagdrempelige manier
om een eigen onderneming te beginnen,
en misschien ook wel iets voor een van
jullie”, betoogt hij. Een van de mogelijkhe-
den om zelfstandig te beginnen, is het
overnemen van een bestaande kraam van
een ondernemer die stopt. “Als je drie jaar
in dienst bent als vast personeelslid, mag
je een kraam of standplaats overnemen.”
Typen
De gastdocent gaat verder met zijn uitleg
over wat er op de markt te doen is. Hij
gaat in op het onderscheid tussen food en
non-food, gebrancheerde en niet-gebran-
cheerde markten, het verschil tussen
weekmarkten en braderieën en het onder-
nemen met eigen materiaal of met huur-
materiaal. Ook legt hij uit dat er
verschillende typen verkopers zijn: stille
kramers en standwerkers. Die laatste
groep is volgens Golsteijn een bijzondere
groep omdat ze in staat zijn je te verleiden
tot aankoop. De leerlingen kijken hem wat
ongelovig aan, waarop de gastdocent zijn
rol verandert en zelf als een volleerd
standwerker een verkooppraatje in elkaar
vlecht met in zijn handen alleen het pa-
pieren koffiebekertje waaruit hij zojuist
nog zijn laatste slok koffie nam. Al na een
paar zinnen, is het koffiebekertje geen ge-
woon papieren bekertje meer, maar een
heel bijzondere uitvoering met unieke
kwaliteiten die alleen vandaag voor een
speciale prijs verkrijgbaar is….
De les wordt afgewisseld met enkele film-
pjes waarin marktkooplieden, jong en oud,
en jonge werknemers aan het woord
komen over wat hen boeit in het werk op
de markt. Duidelijk wordt dat het niet alle-
maal rozegeur en maneschijn is. Centraal
staat de passie voor het verkoopvak, het
contact met mensen en de zelfstandig-
heid. “Geen dag is hetzelfde”, aldus een
van de ondernemers. Een ander betoogt:
“De markt moet in je zitten”. Hij wijst ook
op de minder zichtbare kant van het vak.
“Het is niet alleen op de markt staan. Bij
Mbo-studenten maken kennis met ambulante handel
“Om succesvol op de markt te staan, moet je het
leuk vinden om met mensen in gesprek te gaan en
attent te zijn”, aldus Gerrie Golsteijn.
08-09_marktonderwijs.indd 8 23-11-16 15:28