Pagina 48 van: Marktvisie Jan/Feb – 1/2 2018

NR 1/2 | FEBRUARI 201848
Bling Bling
teerd met een KSF-gril, die ook voor het
grillen van kip voor de eigen groothandel
wordt gebruikt.
Wifi aan boord
De ruimere wagen zorgt ervoor dat Wol-
ters ook meer ruimte heeft gekregen voor
de presentatie van de producten. Als
warmhoudkast heeft hij een hoge vitrine
tot zijn beschikking en voor de koude pro-
ducten een heel lange lage vitrine. Daarbij
liggen de bereide producten vanwege een
ideale routing het dichtst bij de warm-
houdkast. “We hebben bewust gekozen
voor een vierkante vitrine in plaats van
één met bolle ruiten. Dat geeft toch een
iets chiquere uitstraling.” De vitrine is wel
iets minder diep geworden. “Dat geeft ons
meer loopruimte achterlangs. Bovendien
zijn wij allemaal niet de grootsten en kun-
nen we makkelijker bij de producten.”
Wolters schafte ook nieuwe kassa’s/weeg-
schalen aan van vaste leverancier Digi.
“We hebben nu ook wifi in de wagen.
Daarmee kunnen we ter plekke een be-
stelling ingeven, die dan meteen in het
systeem staat en door de productie kan
worden opgepakt.” Op een tv-scherm
tegen de achterwand zijn afwisselend een
bedrijfsfilmpje en aanbiedingen te zien.
Gekoeld transport
Vanwege de grotere en zwaardere wagen
schafte Wolters ook een nieuwe vrachtwa-
gen aan om de marktwagen te trekken.
“Op papier zou het net lukken, maar we
hebben toch gekozen voor wat meer pk’s.”
De nieuwe trekkende Mercedes is voorzien
van een Wisherpower. Deze zorgt met een
extra stekker tussen de vrachtwagen en de
wagen voor stroom tijdens het transport.
Een uitkomst, aangezien Wolters soms
meerdere markten op een dag heeft en
ook gekoelde voorraad in de wagen ver-
voert. “Op deze manier blijven de produc-
ten altijd onder de 4 graden Celsius en
kun je een heel constant product bieden.
Dat red je anders – vooral ’s zomers – niet
als je een half uur nodig hebt om van A
naar B te rijden.”
Investering per markt
Op de vraag of Wolters binnen het budget
kon blijven dat hij voor ogen had, ant-
woordt hij genuanceerd. “Elke wens heeft
zijn prijs. En het een doe je dan wel en het
andere niet. Maar we gaan ervan uit dat de
wagen tien tot vijftien jaar meegaat en als
je dat verdeelt over zoveel markten, dan
valt de investering per markt wel mee. En
het is natuurlijk ook belangrijk dat de
bank erin gelooft. Wij wilden geen gewone
wagen. Hij moest niet te kitscherig zijn,
maar wel opvallen. Ruim een jaar geleden
zijn ze begonnen met bouwen. De laatste
details, zoals het lettertype en het logo,
kun je dan altijd nog aanpassen.” De
wagen wijkt met zijn knalrode kleur ook
qua design flink af van de vorige, die wit
was met rode letters. “De mensen moeten
ook kunnen zien dat je een nieuwe wagen
hebt, anders heeft het niet zoveel zin. Het
rood dat we nu hebben, is onze huiskleur.
Je hebt altijd twee soorten reacties. De een
vindt het mooi en de ander meent dat dan
inderdaad de kip ook wel duurder zal wor-
den. Maar die laatste reactie heb ik nog
niet zoveel gehad, moet ik zeggen.”
Derde De Vries
Wolters koos opnieuw voor De Vries uit Jub-
bega als wagenbouwer. Hij vertelt vooral op
markten ook naar wagens van andere leve-
ranciers te hebben gekeken, maar bleef zijn
huisleverancier trouw. “Ze zijn niet de goed-
koopste, maar leveren de beste kwaliteit.
Dit is onze derde De Vries. De vorige wagen
was veertien jaar oud, die daarvoor dertien.
Zelfs die rijdt nog steeds. Hij is wel wat ge-
dateerd qua kleuren, maar je ziet bijvoor-
beeld nog steeds geen scheuren in de
hoeken. En de service bij De Vries carrosse-
rie & wagenbouw is goed. We hadden een
keer een probleem met de luchtdrukrege-
laar en toen stuurden ze direct een mon-
teur. Deze was er al op het moment dat ik
van de markt thuiskwam. En dan zit ik voor
hen niet bepaald in de buurt.”
De Vries kwam ook met het idee voor een
extra beveiliging bij het opklapbare vloer-
gedeelte. Dat wordt neergeklapt als de
wagen staat om het vloeroppervlak te ver-
groten. “Als dit gedeelte na de markt niet
ingeklapt is, werkt het hydraulische sys-
teem niet. En dan kun je de rest van de
wagen niet inklappen. Dat is puur voor de
veiligheid. Als je namelijk zou wegrijden
zonder dat het vloergedeelte omhoog is
gebracht, dan zou het de draaicirkel van
de aanhanger in de weg zitten.”
Historie
De inrichting van de nieuwe wagen is het
resultaat van een samenspel tussen De
Specificaties
Bedrijf: Wolters Poelier te Harreveld
Wagenbouwer: De Vries carrosserie
& wagenbouw te Jubbega
Merk en type: De Vries, 9 ton draag-
vermogen
Afmeting: 9 x2,55×3,45 meter (lxbxh)
Apparatuur: VarioCooking Center,
KSF-grill, Rational-oven, warmhoud-
vitrine
Bijzonderheden: Wisherpower voor
een gekoelde verkoopwagen tijdens
transport, wifi, eethoekje, rangeersys-
teem, hydraulisch kleppensysteem
met klepverlengers en grote koel- en
vriescapaciteit.
46-47-48-49_blingbling.indd 48 23-01-18 16:25