Pagina 11 van: Marktvisie Jan/Feb – 1/2 2019

MARKTVISIE 11
KORT NIEUWS
Verkiezing Europese kerststad 2018
De IberoAmérica Europe Foundation schrijft elk jaar een verkiezing uit voor ‘Capital and
European City of Christmas’ en maakt daarbij onderscheid tussen grote steden en steden.
Luik (België) en Torrejón de Ardoz (Spanje) zijn door de vakjury uitgeroepen tot
‘European Capital of Christmas 2018’. Valkenburg (Nederland) en Medina de Rio Seco
(Spanje) mogen zich ‘European City of Christmas 2018’ noemen.
De internationale jury werd voorgezeten door voormalig voorzitter van het Europees Par-
lement José María Gil Robles (Spanje) en bestond verder uit Henning Wegener (Duitsland),
Joaquim Orlando Massena (Portugal), Mercedes Guillamón (Spanje), Alberto Gutiérrez Al-
berca (Spanje) en voorzitter van de IberoAmérica Europa Foundation Pablo Marcial Izqui-
erdo Juárez. Zij beoordeelden de kerstmarkten op technisch niveau, hun voorstellen en
de inzet van deze steden voor Europa en kerst. ●
Gemeente blijft
kerstmarkt Gemeen-
tegrot organiseren
De gemeente Valkenburg aan de Geul blijft
in ieder geval tot en met 2022 de kerst-
markt in de Gemeentegrot organiseren.
‘Wat de organisatie betreft, willen wij op
dezelfde voet doorgaan en dus de regie in
eigen hand houden en uitbesteden waar
dat mogelijk en verantwoord is’, zo staat in
een brief van het college van B&W aan de
gemeenteraad. Dit jaar kreeg de gemeente
ondersteuning bij de organisatie van The
PEPr Company, nadat Stichting Evenemen-
ten Valkenburg Promotions (SEVP) zich te-
rugtrok als organisator vanwege vergrijzing
binnen de eigen organisatie, en de omvang
van het evenement begon de stichting
boven het hoofd te groeien. Vooral de
steeds maar scherpere veiligheidseisen
hebben ervoor gezorgd dat ze de organisa-
tie fi nancieel als een te groot risico zagen.
In de brief aan het college van B&W wordt
tevens geschreven: ‘Op basis van de hui-
dige inzichten (en het bijbehorende exploi-
tatietekort) durven wij te stellen dat als wij
niet opnieuw de regie pakken in de organi-
satie van de kerstmarkt in de Gemeente-
grot, er geen andere partij zal opstaan die
dit oppakt. Daarmee komt het voortbe-
staan van Kerststad Valkenburg onder
enorme druk te staan. Stoppen met de or-
ganisatie van de kerstmarkt betekent niet
alleen voor onze gemeente een grote fi –
nanciële aderlating, maar zal ook voor de
ondernemers grote gevolgen hebben’.
Uiterlijk 1 april worden de resultaten van
de evaluatie aan de raad voorgelegd. Nu al
schrijft het college dat het verwachte te-
kort van de eerste editie een halve ton
minder is. Daarom zal het exploitatietekort
voor de komende editie op €250.000 wor-
den gesteld. De vergunningen en aanbeste-
dingen voor de nieuwe editie van de
kerstmarkt moeten een half jaar voor aan-
vang aangevraagd zijn, aldus het college. ●
Brussel krijgt overdekte foodmarkt
Op de kruising van de Wolvengracht met de Warmoesberg in Brussel zal in de zomer van
2019 een overdekte foodmarkt worden gerealiseerd. De markt zal zich vooral richten op
biologische producten, meldt Bruzz.
Op de benedenverdieping van het gebouw wordt 2.650 vierkante meter ingericht als
markt. De gemeente Brussel-Stad verwacht de marktondernemers komende zomer te
huisvesten op de Chambon-site.
Brussel-Stad en eigenaar Immobel vonden in de markt een invulling voor de loketten die
zich in het oude bankgebouw bevonden. De markt komt op de begane grond en eerste
verdieping. Impulse.brussels is al een jaar bezig met de invulling van de overdekte markt,
die een mediterraans karakter moet krijgen. De kraampjes zullen er enkel lokale en bio-
logische producten verkopen, er komt een microbrouwerij, een bakker, een chocolatier en
een koffi ebranderij. De Brussels Food Market biedt plaats aan in totaal 800 mensen, die
behalve in de kraampjes terecht zullen kunnen in 16 restaurants. ●
Inschrijving Beste Markt van Nederland
geopend
De inschrijving voor de verkiezing Beste Markt van Nederland 2019 is
geopend. Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door de CVAH.
Het doel van de verkiezing de ‘Beste Markt van Nederland’ is professi-
onalisering van de warenmarkt en het belang van de warenmarkt
onder de aandacht brengen van beleidsmakers.
Dit jaar zal de verkiezing anders verlopen dan voorgaande jaren. Voorheen werden de
markten altijd in de winter door de jury bezocht, in 2019 zal een bezoek worden afgelegd
wanneer de marken op hun best zijn, namelijk in de zomer.
Via het inschrijfformulier kunnen deelnemers duidelijk maken waarom ze trots zijn op
hun markt en wat deze bijzonder maakt. De verkiezing is een mooi moment om de
markt in de schijnwerpers te zetten.
Inschrijven kan in drie categorieën:
Klein: minder dan 30 kooplieden
Middelgroot: tussen de 30 en 50 kooplieden
Groot: meer dan 50 kooplieden
Op www.cvah.nl/de-beste-markt vindt u meer informatie en het inschrijfformulier. Aan
deelname zijn kosten verbonden. ●
06-11_kortnieuws.indd 11 23-01-19 14:20