Pagina 17 van: Marktvisie Januari 01-2015

MARKTVISIE 17
column
Upgraden Markt 2.0
Na ons eerste volle kalenderjaar op de markt maken we de ba-
lans op. Hard werken en je sociale leven is naar de donder. Maar
hoe direct wil je het hebben? Dingetje maken en het een paar
uur later oog in oog met je klanten verkopen. Heerlijk toch? De
onderlinge hulpvaardigheid, de humor en gelukkig de centjes
maken ook veel goed. Ik ben echt van het marktleven gaan hou-
den. Jammer dat er geen toekomst is. Ook nog een vrolijk 2015!
Even een uitstapje
Een goede vriend kwam na zijn (v)echtscheiding in een Vogelaar-
wijk te wonen. Het knalde want de harde kern bewoners snapte
niet dat hij niet snapte dat “zo nu en dan een politiewagentje op
zijn dak leggen” er gewoon bij hoort. In deze wijken was de poli-
tiek nu eens wél bereid om op gevoelige tenen te gaan staan. Dat
elan én een flinke zak geld zorgen er voor dat je nu bij de wijk-
bakker drie soorten stokbrood kunt kopen. De nieuwe eigenaar
bakt namelijk ook vers zuurdesem en speltbrood. Aan de gevel
van de oude damesmodewinkel fladderen fleurige jurkjes en bij
de coffeeshop stopt soms een Volvo. Yes, we can.
Dus?
Bellen we onze wethouders en maken we in iedere gemeente een
mooi en meeslepend Deltaplan Markten 2.0. We houden lekker
geen rekening met vage gevoeligheden. De markt is voor politici
én markthandelaren blijkbaar net zoiets als de waterpomp of het
kunstwerk op het dorpsplein. Het teringding staat al jaren ver-
schrikkelijk in de weg, maar het riekt naar oud en nostalgie en
dus durft niemand het kreng aan te pakken. Deltaplan staat voor
water en dat staat ons aan de lippen. De totale omzet van de
markten zakt (-8% in 2013!) en de kans dat die hipsters met hun
mobieltjes in de hand straks in de regen nog een onderbroek, een
pond kaas of stofzuigerzakken bij ons komen kopen is nihil. Ik
koop mijn hondenbrokken ook online.
Iets met overdekte markten?
Markthallen of drooglopen zijn onvermijdelijk. Vorige week ston-
den we tegenover een marktondernemer die alleen nog in een
overdekte markthal in Eindhoven zal staan. En een buurman in
Utrecht heeft ook een vaste plaats in de “Markthal” in Rotterdam.
Dat zijn hoge investeringen, maar met een laag risico. Met veel
minder manuren bereik je veel meer geïnteresseerde klanten. En
Hans en José Smit verkopen
als Raviolini verse, ambach-
telijke ravioli’s, ongevulde
verse pasta’s en ingrediën-
ten voor de mediterrane
keuken op de markt. Zij heb-
ben vaste plaatsen op de za-
terdagmarkten in Arnhem
(José) en Nijmegen (Hans) en
doen ook nog thema- en
streekmarkten. Hans is ook
zakelijk journalist en pr-ad-
viseur voor ondernemers.
Raviolini is te volgen via
www.facebook.com/raviolini
bedenk toch vooral dat er EU-regels aan komen, die verkoop van
gekoelde en verse producten in de openlucht verbieden. We zijn
een groep wankele scheepjes die op hoop van zegen de volgende
storm tegemoet zeilt.
Is er redding?
Ja, ik denk van wel. Wij doen ook thema-markten en dat is een
feestje! Voor bezoekers én ondernemers. Mensen winkelen in de
stad of wandelen in het bos en spreken met elkaar af op zo’n
streekmarkt. Het is puur zelfbediening: je koopt ergens eten,
drinken of snoep en klets gezellig aan een vrije tafel bij over het
werk, de hond, de kinderen. Jonge mensen voelen de sociale
functie van de markt heel goed aan, maar willen het anders bele-
ven. Die belevingsgedachte moet neerdalen op de weekmarkten.
De groenteman biedt een verse fruitsalade to go of een warme
hap voor thuis aan. En ondergoed heb je pas nodig als je het ziet
liggen.
De marktondernemer verandert ook. Ik tel even alleen onze buur-
mannen op onze markten: een accountant, leraren geschiedenis,
Frans en wiskunde (Is er iets aan de hand in het onderwijs of
zo?), een grafisch vormgever, twee vastgoedjongens en er schijnt
ook ergens een geflipte journalist rond te lopen. Met het mee-
denkvermogen 2.0 zit dus wel goed. Net als in Vogelaarwijken zal
het knallen en schuren, maar laten we samen in 2015 beginnen
te bouwen aan de nieuwe markt. Bel uw wethouder! l
17_columnhans.indd 17 18-12-14 12:02