Pagina 61 van: Marktvisie Juli 7-2017

Bart Ruijg werkte acht jaar in de bouw als betonvlechter voordat hij definitief
voor de markt koos. Voor zijn twintigste
had hij ook al jaren op de markt gestaan.
Ruijg is blij met zijn hernieuwde keuze, en
financieel gaat het zo goed dat hij zich een
nieuwe wagen kon veroorloven. “Het eer-
ste jaar zit je natuurlijk dik in de kosten.
Maar marktkramen kostten mij ook 680
euro in de vier weken. Dat ben ik nu kwijt
aan de aflossing van de wagen. En het geld
komt nu wel naar me toe.”
De officiële ingebruikname van de nieuwe
wagen voor De Volendamse Notenkraam
werd opgeluisterd met een optreden van
zangeres Monique Smit. “Dat was een to-
tale verrassing. Verder waren de kinderen
en allemaal familie en vrienden uit Volen-
dam erbij.”
Herintreder
Ruijg is dus een zeer bewuste ‘herintreder’
op de markt. “Vanaf mijn dertiende onge-
veer heb ik bij Gitta Gotjé in de kraam ge-
staan. Toen ik wat ouder was, werd het
bijbaantje een vast contract.” Net in de
twintig koos hij toch voor de bouw. “Dat
heb ik acht jaar gedaan, maar de bouw was
het toch niet voor mij. Op een gegeven mo-
ment heb ik Jan Gotjé gebeld. Die zei dat
hij wist dat ik een keer ging bellen, maar
alleen niet wanneer. Hij heeft mij echt
goed geholpen bij het opstarten van mijn
notenkraam. En ik kan hem altijd bellen,
hoe druk hij ook is. Hij denkt mee en is al-
tijd kritisch. Ik heb erg veel aan hem te
danken.”
Wagenbouwer
Gotjé was het uiteindelijk ook die hem op
het spoor zette van een wagenbouwer. “De
Vries was de eerste waarbij ik informatie
heb aangevraagd. Die wagens zijn heel
goed, maar ook vrij duur. En je moet er wel
één tot twee jaar op wachten. Jan advi-
seerde mij om ook eens verder te kijken
en uiteindelijk ben ik bij Vredeveld te-
rechtgekomen. Daar ben ik erg netjes ge-
holpen. Ze hebben regelmatig foto’s
gestuurd tijdens de bouw en me allerlei
tips en adviezen gegeven.” Ruijg kon be-
hoorlijk toe met het budget dat hij voor
ogen had. “Alleen op het eind kwamen er
nog een paar dingen bij, waardoor de
wagen drie- tot vierduizend euro duurder
werd. Maar ja, het is wel een wagen voor
het leven. Volendammers doen het gelijk
goed”, zegt hij lachend.
Spekglad
Ruijg koos bewust niet voor een dichte,
zelfrijdende wagen. “Dat was nog niet
eens zozeer vanwege de prijs. In een mar-
kavan sta je met beide benen op de grond.
Dan heb je toch echt het idee dat je op de
markt staat. En je hebt heel veel ruimte.
Bovendien wordt de vloer in een dichte
wagen op den duur spekglad door wat er
op de grond valt.”
De nieuwe wagen is maar liefst 8 meter
lang. “Ik heb in Amsterdam-Noord twee
plekken naast elkaar van 4 meter. Daar
heb ik de wagen op aangepast. Ik kan de
dissel 360 graden onder de wagen draaien,
dan kun je ook de volle 8 meter van de
standplaats benutten. Lukt dat niet, dan
krijg je last met de marktmeester.” In de
wagen zit ook een rangeer- en een auto-
matisch remsysteem. “En een slot met een
code, zodat je hem niet weg kunt rijden.”
Ledlicht
Licht vond Ruijg het belangrijkste in de
nieuwe wagen. “Ik heb in het plafond een
aantal extra lichtpanelen laten aanbren-
gen. Acht stuks in totaal. Ook in klep zit-
ten extra panelen. En dan niet van dat
witte licht, want dan wordt het net een
ziekenhuis, maar een warme kleur die de
vitrines mooi verlicht.”
Voor het bakken van de noten heeft Ruijg
een dubbele oven laten inbouwen. Daar-
voor heeft de Volendamse marktkoopman
een tafel met drie treden laten aanbren-
gen. “Op die manier zie je helemaal niet
dat er een oven achter zit. Daar presenteer
ik de biologische honing op, die ik naast
de noten en zuidvruchten verkoop. Dat
geeft een heel mooi effect als de zon erop
schijnt.”
Aan de rechterkant van de wagen heeft
Ruijg een aantal schappen laten aanbren-
MARKTViSiE 61
Bling Bling
Schema markten
Maandag en donderdag:
Amsterdamse Poort (Bijlmer)
Woensdag, vrijdag en zaterdag:
Amsterdam-Noord, (Pekmarkt)
De Volendamse Notenkraam staat
ook op alle braderieën op zondagen
in Volendam.
Bart Ruijg is nog op zoek naar een
vaste weekmarkt voor de dinsdag en
donderdag.
E
60-61-62-63_blingbling.indd 61 20-06-17 16:56