Pagina 9 van: Marktvisie Juli 7 – 2018

MARKTViSiE 9
twee jaar in Duitsland. Uiteindelijk heb ik
hem gekocht bij een handelaar in Almelo
met 300 kilometer op de teller. De vorige
wagen, een Iveco, hadden we sinds 2000 en
daar hebben we ook maar 60.000 kilometer
mee gereden. Ik rijd sowieso heel weinig,
en dat is helemaal goed want ik begin pas
te verdienen als de wagen staat. Ik rijd per
week niet meer dan 105 kilometer.”
Apparatuur
De nieuwe wagen is 7,50 meter lang en 2,55
meter breed. “Daar heb ik bewust voor geko-
zen omdat hij dan binnen twee plekken van
4 meter past. Als ik de dissel omhoog doe, is
hij 7,80 meter lang. De wagen hiervoor was
8 meter. De vitrine is met 6,65 meter ook
een meter korter dan wat ik hiervoor had,
maar dat is een kwestie van indeling. Je
richt je wagen in, naargelang de handel die
je bij je hebt. Er zit een heel grote koelkast in
en we hebben ook prima ruimtekoeling. Als
ik de wagen in de stalling aan de stroom zet,
is het 6,5 graden Celsius in de wagen. Als je
de achterstellingen ook goed volpakt, hou-
den die de koelte nog eens extra goed vast.
Als het ’s zomers heel warm is, zet ik de
voorkant van de wagen helemaal dicht met
zeil, dan staan de mensen ook lekker koel.
Net als in een echte winkel.”
De vorige wagen was qua ‘leeftijd’ aan ver-
vanging toe, aldus Overdevest over de in-
vestering. “Dan kun je hem nieuwe kleuren
geven of een nieuwe kopen. Ik mag nog 18
jaar, dus ik besloot destijds met mijn vader
om nog één keer een nieuwe te kopen. Het
voordeel daarvan is dat je meteen ook de
nieuwste verlichting en koelmotoren in de
wagen hebt zitten.” In juni kreeg Overdevest
bovendien nog drie nieuwe Weda kassa/
weegsystemen geleverd. “Die heb je ook wel
nodig, want met de feestdagen staan we
weleens met zes man in de wagen.”
De kassa’s zijn niet gekoppeld aan de
boekhouding. “Ik ben daar nog wel ouder-
wets in. Dan heb je ook geen probleem als
de stroom een keer uitvalt.”
Bordeaux
De wagen is in een volledig nieuwe huis-
stijl in bordeaux, zwart en wit uitgevoerd.
Dat geldt voor de schermen, de luifel,
maar ook de stellingen en de lijst voor de
aanbiedingen zijn bordeauxrood gekleurd.
Geen echte kaaskleuren. “Mijn vader had
ooit een ventwijk en daarvoor ook een
wagen in die kleuren. Bovendien zag ik ze
bij een viswagen van Timmermans uit Ge-
nemuiden. Daar heb ik ze ook een beetje
van overgenomen. Met zijn toestemming”,
haast Overdevest zich lachend te zeggen.
De portretten van drie generaties Overde-
vest was een idee van de Sassenheimse on-
dernemer zelf. “De klanten willen iets tast –
baars. Ze kennen ons al jaren. Er komt hier
altijd een mevrouw aan de wagen, waarvan
de moeder al door mijn opa werd bezocht
in zijn ventwijk. Je levert een idee aan de
wagenbouwer en die moet dat dan zo goed
mogelijk zien uit te voeren. Dat heeft heel
goed uitgepakt. Ik krijg heel goede reacties,
zowel van klanten als van collega’s.”
Internationaal
De omzet laat sinds de ingebruikname ook
al progressie zien, al heeft Overdevest op
dit moment de pech dat Leiden heel moei-
lijk bereikbaar is, omdat er allemaal stra-
ten open liggen. “Maar ik heb veel Duitse
klanten met een vakantiehuisje in bijvoor-
beeld Katwijk en die weten mij gelukkig E
De nieuwe verkoopwagen van Marco Overdevest uit Sassenheim, eigenaar van kaashandel Cors Overdevest. Al spreekt hij zelf liever over de nieuwe winkel.
08-09-10-11_blingblingoverdevestkaas.indd 9 19-06-18 13:38