Pagina 9 van: Marktvisie Juni – 6-2016

MARKTVISIE 9
kort nieuws
Meer pin- dan contante betalingen
In 2015 hebben Nederlandse consumenten voor het eerst meer aankopen met de pinpas
betaald dan met contant geld. Gemiddeld rekenden zij de helft van hun aankopen bij win-
kels, benzinestations, horeca en andere gelegenheden af met de pinpas, 49,5% met con-
tant geld en 0,5% met de creditcard. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van
Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank naar het gebruik van contant geld
en de pinpas in Nederland in 2015.
Tussen 2014 en 2015 is het aantal contante betalingen van consumenten aan de kassa ge-
daald van 3,44 miljard naar 3,19 miljard. De totale waarde hiervan nam af van €42 miljard
naar €40 miljard. Consumenten zijn hun aankopen vaker met de pinpas gaan betalen. Het
aantal pinbetalingen is toegenomen van 2,91 miljard naar 3,23 miljard betalingen. Hier-
mee ligt het aantal pinbetalingen 40 miljoen hoger dan het aantal contante betalingen. De
totale waarde van de pinbetalingen is gestegen van €89 miljard naar €93 miljard.
Van oudsher gebruikten consumenten hun pinpas vooral voor de wat hogere bedragen,
terwijl zij kleinere aankopen vaker contant afrekenden. De afgelopen jaren is er een dui-
delijke verschuiving zichtbaar richting meer pin bij de allerkleinste aankopen. Betaalden
consumenten in 2010 nog 11% van hun aankopen onder de €5 met de pinpas, in 2015
deden zij dit in 30% van de gevallen.
Consumenten betaalden in 2015 nog veel contant bij aankoop op straat bijvoorbeeld bij de
ijscoman of op de markt, bij speciaalzaken in voedings- of genotmiddelen of in de recrea-
tieve sector. Wel pinnen zij ook bij deze gelegenheden steeds vaker.
De verschuiving in de betaalgewoonten van consumenten van contant naar elektronisch
betalen aan de kassa biedt maatschappelijk voordelen, zoals meer veiligheid en lagere
kosten. Banken en toonbankinstellingen hebben een convenant afgesloten om gezamen-
lijk het gebruik van de pinpas door consumenten te stimuleren. Zij streven er naar dat
consumenten in 2018 60% van hun aankopen met de pinpas betalen en 40% contant. l
Google places
In het kader van ‘meer aandacht/traffic
voor de eigen website’ is het aan te raden
om Google places zakelijk eens kritisch te
bekijken. Elk bedrijf kan, als zij gevonden
wordt op Google, gratis bedrijfsinformatie
(met foto’s) presenteren, zodat klanten het
bedrijf beter kunnen vinden.
Het is dus gratis, het staat professioneel en
het bedrijf krijgt elke maand inzicht in hoe
vaak er op haar profiel wordt gekeken. Op
de website www.google.nl/business leest u er
alles over. l
Uitzend-cao
algemeen verbindend
De minister van Sociale Zaken en Werkgele-
genheid heeft de CAO voor Uitzendkrachten
2012 – 2017 algemeen verbindend verklaard.
Dit betekent dat (bijna) alle uitzendkrachten
die in Nederland werken, recht hebben op
dezelfde arbeidsvoorwaarden.
De CAO voor Uitzendkrachten is afgesloten
door de uitzendkoepel ABU (Algemene
Bond Uitzendondernemingen) en de vak-
bonden FNV Flex, CNV Vakmensen, De
Unie en LBV. Het gaat op jaarbasis om ruim
700.000 uitzendkrachten. De ABU verenigt
een groot aantal grote uitzendbureaus.
Kleinere uitzendbureaus zijn aangesloten
bij de NBBU. Voor die bureaus geldt de avv
niet. De periode van algemeenverbindend-
verklaring gaat in op 25 maart 2016 en
loopt tot en met 4 november 2017.
www.abu.nl l
08-09_nieuws.indd 9 25-05-16 08:20