Pagina 21 van: Marktvisie Maart 03-2015

‘ We vonden dat het
heel anders kon’
Anthony Renaud (26) en Laurens Frijling (25) zijn op 1 januari gestart
met Kreativ Events Nederland. Zij willen met hun organisatie unieke
marktevenementen organiseren die dienen als platform voor ondernemers
om hun product, service en verhaal aan de bezoekers te presenteren.
Zij geloven dat door de krachten te bundelen van de opdrachtge-
ver, organisator en de unieke deelnemers er weer met plezier naar
de markt zal worden gegaan door bezoekers. ‘Er zijn bij een eve-
nement namelijk vier soorten belanghebbenden en die moeten er
allemaal iets aan hebben.’ Renauld en zijn compagnon zinspeel-
den naar eigen zeggen al langer met het idee om een organisatie-
bureau voor themamarkten te starten. ‘Ik was negen jaar als
marktmeester in dienst bij een marktorganisatiebureau en vond
dat het heel anders kon. Wat ik vooral heb meegemaakt, is dat ie-
dereen bij het organiseren van een markt met zichzelf bezig is.
Het belang van de marktorganisator is marktkooplui, zij zijn het
hart van het evenement. Echter ze zetten vaak de hele markt vol
met kleding, telefoonhoesjes en parfum. Ze doen het puur voor de
euro’s. Maar je hebt altijd vier belanghebbenden.’ Naast de organi-
sator en de marktkooplui, zijn dat de opdrachtgever, bijvoorbeeld
een winkeliersvereniging, en de bezoeker. En op hun belangen
wordt vaak niet gelet.’
Andere boeg
Daarom moet het volgens Renaud over een heel andere boeg om
iedereen aan zijn trekken te laten komen. ‘We gaan met de op-
drachtgever om tafel om te kijken wat hij met een evenement wil
bereiken. Daar leggen wij ons eigen doel naast en gaan na hoe wij
beide kunnen bereiken. ‘We zien een markt als een evenement.
Vroeger ging je naar de markt om goedkoop sokken of stoffen te
kopen. Nu worden mensen wat dat betreft overspoeld door allerlei
acties op internet. En als ze gaan shoppen, willen ze entertain-
ment, iets beleven. Daar is behoefte aan. Mensen zijn klaar met
het hedendaagse braderiegevoel. Braderieën zijn vaak meer van
hetzelfde. En wat is de meerwaarde daarvoor voor een winkeliers-
vereniging van een markt? We willen iets neerzetten. Het moet
iets unieks zijn, iets duurzaams. Een terugkerend evenement.’
Lente stad Assen
Op 28 maart organiseert Kreativ Events zijn eerste evenement
met Lente stad Assen in opdracht van de gemeente Assen. ‘Lente
stad Assen bestaat uit meerdere evenementen in het centrum
van Assen. Er zijn diverse podia, een kermis en een markt, die we
voor onze rekening nemen. We informeren bij de opdrachtgever
en gaan zelf in de regio kijken, wie iets aan toegevoegde waarde
heeft te bieden. Dat kunnen ook niet-marktmensen zijn..
Als je naar lente kijkt, kun je daar wel twintig verschillende soor-
ten bedrijven bij verzinnen. Niet alleen hoveniers en tuincentra,
maar bijvoorbeeld ook een meubelmaker. Daar maken we een
shortlist van en gaan op internet kijken, wie we daarvoor zouden
kunnen benaderen. Als iemand niet wil, geen probleem. Dan
gaan wij naar de volgende.’
www.kreativevents.nl
Kreativ Events organiseert thema-evenementen op maat
Advertorial
MARKTVISIE 21
21_kreativevents.indd 21 18-02-15 15:45