Pagina 7 van: Marktvisie Maart 3-2017

maRKtVISIE 7
kort nieuws
Afschaffing minimumjeugdloon
Het minimumjeugdloon zal in stappen worden
afgeschaft vanaf 21 jaar. Jongeren gaan een vol-
waardig salaris ontvangen. De Eerste Kamer
heeft het wetsvoorstel van minister Asscher van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) aange-
nomen.
Jongeren verdienen een eerlijke kans in de sa-
menleving. Het kabinet en sociale partners vin-
den dat daar een fatsoenlijk loon bij hoort. De
huidige vormgeving van het minimumjeugdloon
past niet meer bij de arbeidsmarkt en inkomens-
positie van werkende jongeren. De komende
jaren gaat het minimumjeugdloon daarom in
stappen omhoog, zodat jongeren van 21 jaar het minimumloon (WML) gaan verdienen.
Het loon van jongeren van 18, 19 en 20 zal meestijgen om het risico te beperken dat de
verschillende leeftijden een rol gaan spelen bij het aannemen van mensen. Om baanver-
lies te voorkomen, neemt het kabinet compenserende maatregelen. Daarnaast wordt de
stukloonbepaling gewijzigd. Betaling op basis van stukloon blijft mogelijk, maar werkne-
mers gaan ten minste het WML verdienen. Ook vallen alle meerwerk-uren voortaan
onder het WML.
www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-sociale-zaken-en-werkgelegenheid l
KvK app voor zpp’ers
in de AppStore
De Kamer van Koophandel introduceert
speciaal voor zzp’ers de app KvK Connect.
Met deze app kunnen zzp’ers met elkaar
en opdrachtgevers in contact komen en
zich vergelijken met branchegenoten. Via
de app ontvang je nieuwsberichten toege-
spitst op de eigen situatie. Actuele items
worden u aangereikt op basis van uw pro-
fiel. Natuurlijk kunt u ook op voor u rele-
vante onderwerpen in de app zoeken.
De naam van de app zegt het eigenlijk al:
KvK Connect is de perfecte manier te ‘con-
necten’ met andere zzp’ers. Door een profiel
aan te maken in de app bent u vindbaar voor
andere zzp’ers en krijgt u eenvoudig toegang
tot een omvangrijk netwerk. Voor u als
zzp’er is het interessant om te weten hoe u
presteert ten opzichte van vak- of branche-
genoten met een vergelijkbaar profiel. Ken-
nis van uw positie binnen uw vakgebied of
branche kan namelijk een vertrekpunt zijn
voor verdere groei van uw bedrijf.
De app is te downloaden in de app stores.
Maak een account aan met uw KvK-num-
mer en e-mailadres dat bekend is bij de
KvK.
www.kvk.nl l
Afscheidsreceptie
Stibesta bestuurslid
Nel Koedam
Het bestuur van Stibesta neemt op de
standwerkersvergadering op 7 maart af-
scheid van bestuurslid Nel Koedam. U bent
van harte uitgenodigd voor de afscheidsre-
ceptie. Deze vergadering vindt plaats van
14.00 tot 16.00 uur in Faam in Hoogland.
Na afloop van de standwerkersvergadering
vindt een receptie plaats van 16.00 tot
18.00.
Het Stibesta bestuur nodigt een ieder van
harte uit om aanwezig te zijn en Nel te be-
danken voor 25 jaar tomeloze inzet voor de
Nederlandse Standwerkerij.
www.standwerker.com l
De Bazaar in top 3 grootste trek pleisters
De bezoekersaantallen van De Bazaar in Beverwijk
zijn gegroeid naar meer dan 2.000.000 in 2016, waar-
mee de overdekte markt in de top 3 van grootste trek-
pleisters van Nederland staat.
Al 36 jaar is De Bazaar in Beverwijk een begrip. De af-
gelopen jaren is er keihard gewerkt om de beleving van de bezoekers te optimaliseren. Zo
is er flink geïnvesteerd in het terrein. In de laatste 2,5 jaar kwamen het luxere Mihrab en
Goudsouk erbij. De Boulevard, het Food Court en de buitenkant van Hal 30, Hal 25 & 26
zijn opgeknapt. En voor dit jaar staat de Food Markt in de Oosterse Markt op de agenda.
Tevens is in 2015 de entreeprijs afgeschaft.
George Zapantoulis, directeur van De Bazaar: “Door de uitstraling van de markt te verbe-
teren, komen er nog meer mensen. De Bazaar is en blijft een plek waar mensen elkaar
ontmoeten, handel drijven, lekker eten. Er zit weer liefde in de markt en vernieuwing,
met als gevolg dat steeds meer mensen ons weer weten te vinden.”
De Bazaar maakt ook gebruik van de virtuele wereld. Zo communiceert De Bazaar app
met beacons die over het hele terrein hangen. Met deze techniek kan de bezoeker via de
app de weg gewezen worden over De Bazaar en ziet de bezoeker de man achter de kraam,
of producten die in de aanbieding zijn.
Ondernemersklimaat
Zapantoulis: “We blijven werken aan de beleving voor de bezoekers en het creëren van
het optimale ondernemersklimaat. Men vindt hier enorm veel diversiteit, meer dan 50
culturen. Iedere plek heeft een eigen identiteit, dat maakt het zo bijzonder. We hoeven
niet luxe te worden, we zijn een markt. Een markt met mazzel en vermaak. De Bazaar is
een plek van verleiding. Je kan het niet weerstaan om toch iets mee te nemen. Het is een
broedplaats van handel, waar alle culturen naast elkaar staan. Mensen vinden hier een
stukje thuis. Eigenlijk zouden wereldleiders eens hier moeten kijken hoe het ook kan. Het
is hier de wereld in het klein maar dan harmonieuzer.”
www.debazaar.nl l
06-07_kortnieuws.indd 7 21-02-17 16:25