Pagina 48 van: Marktvisie Maart 3 – 2018

NR 3 | MAART 201848
WagenbouWer
Ger Haverkate (54) glimt van trots als hij de werkplaats laat zien. In de
ruimte staan twee verkoopwagens die
door werknemers van Haverkate Markt-
wagens worden opgeknapt. “Over een paar
weken worden ze opgehaald en kunnen ze
weer jaren mee”, zegt Ger.
Hij is eigenaar van het familiebedrijf in
Ambt Delden, een dorp in Overijssel. Broer
Henk werkt ook al jaren in de zaak en
houdt zich bezig met de technische kant
van het vak. Vader en moeder Haverkate
begonnen het bedrijf in 1973. Toen maak-
ten en verkochten ze nog grondverzetma-
chines. Na enkele jaren gingen ze ook
marktwagens maken. Daarmee is Haver-
kate verder gegaan en groot geworden.
Ger werkte als kind al mee op het bedrijf.
Op zijn negende leerde hij lassen. Later op
de mts blonk hij uit in techniek, omdat hij
alle gevraagde vaardigheden allang be-
heerste. Zijn vader overleed in 1988.
Samen met zijn moeder zette Ger het be-
drijf voort. Haverkate groeide nadien uit
tot een van de grootste marktwagenverko-
pers van Nederland.
Risico
Nu – begin 2018 – staat Haverkate Markt-
wagens er nog altijd goed voor. Er werken
negen mensen en het bedrijf bouwt zo’n
twintig tot dertig marktwagens per jaar.
“Marktkooplui komen bij ons op kantoor
en vertellen hoe hun nieuwe wagen eruit
moet komen te zien. Dan laten wij een
aantal ontwerpen zien, geven advies en
gaan kijken naar specificaties. Als we alle-
bei helemaal tevreden zijn, maak ik een
begroting en mag de klant besluiten of hij
daarmee akkoord gaat.”
Aan deze manier van werken, kleeft een
nadeel, weet Ger uit ervaring. “Soms maak
ik een verkeerde inschatting of hebben we
een onverwachte tegenvaller en dan doen
we een week langer over het maken van
een wagen. Zo loop je weleens tegen een
verlies aan, maar dat is het risico van het
vak. Ons werk afraffelen, doen we in geen
geval. Ik eet nog liever droog brood dan dat
ik een slecht afgewerkte verkoopwagen af-
lever.”
Steeds luxer
Haverkate bouwt de marktwagens zelf,
vanaf de eerste schets tot aan de laatste
schroef. Alle mogelijke wensen van op-
drachtgevers zijn bespreekbaar. Van een
verkoopwagen van 2 meter lang tot één
van 20 meter lang. Ook de inrichting wordt
op maat gemaakt: een extra grote koeling,
airco of elektrische schuifwanden; niets is
de wagenbouwers van Haverkate te gek.
De laatste jaren zijn verkoopwagens
steeds luxer geworden, volgens Ger.
“Marktkooplui willen meer gemak. Ze
moeten een wagen in een halfuur kunnen
opbouwen en afbreken. Dat kan tegen-
woordig ook, omdat we steeds meer elek-
trische snufjes toevoegen, maar daardoor
wordt ons werk wel steeds specialisti-
scher. Vroeger bouwden we met hetzelfde
aantal personeelsleden vijftig tot zestig
wagens per jaar. Nu nog maar de helft.”
Omdat het werk zo complex is geworden,
besteedt Ger alleen het spuiten van de
verkoopwagens uit. De rest doet het be-
drijf zelf. “Al onze werknemers zijn vak-
mensen. We werken al jaren met een vaste
ploeg en af en toe komt er eens via via ie-
mand bij. Maar je kunt dit werk niet zo-
maar uitbesteden aan iemand die net van
een technische mbo-opleiding komt of
aan uitzendkrachten.”
Klantbeleving
Verkoopwagens bouwen, is niet alleen spe-
cialistischer werk geworden vanwege de
nieuwe technologische mogelijkheden,
maar ook omdat klantbeleving steeds be-
langrijker wordt. Tot twintig jaar geleden
zagen veel verkoopwagens er praktisch het-
zelfde uit: hagelwit, dicht, met een glazen
vitrine, waarachter de marktkoopman
stond te verkopen. De laatste jaren is dit
type marktwagen langzaam uit de mode
Verkoopwagens gemaakt door Haverkate Marktwagens.
47-48-49_haverkatemarktwagens.indd 48 21-02-18 12:33