Pagina 34 van: Marktvisie nr.11 – 2019

NR 11 | NovembeR 201934
Vergunningen
van een schaarse vergunning de noodza-
kelijke investeringen moeten kunnen wor-
den terugverdiend. In de Aanbestedingswet
staat hetzelfde, met de toevoeging dat er
ook een rendement op het geïnvesteerde
vermogen moet kunnen worden verdiend.
Een standplaatsvergunning is geen aanbe-
steding, maar het ligt voor de hand de toe-
lichting uit de Aanbestedingswet ook te
hanteren voor schaarse vergunningen.”
Aanknopingspunten
Dat biedt volgens Achterhuis aanknopings-
punten als een gemeente te korte vergun-
ningstermijnen stelt om investeringen
terug te verdienen. “We zullen dan eerst
contact opnemen met de gemeente en de
betreffende gemeenteraad om de discussie
met elkaar te voeren op basis van de aanbe-
velingen uit het rapport. Als dat niet helpt
en het gemeentelijk beleid onvoldoende is
onderbouwd, kun je de rechter daarvan iets
laten vinden in dit land.” Gianotten heeft
overigens het idee dat veel gemeenten de
ontwikkelingen lijken af te wachten. Van de
355 Nederlandse gemeenten vond Gianot-
ten ruim twintig die het thema hebben op-
gepakt. “De gemeenten die ik heb
gesproken, zijn bijna allemaal zoekende.”
Uitstellen
Het Apeldoornse College liet de gemeente-
raad afgelopen december bijvoorbeeld
weten dat ze de nieuwe marktverordening
uitstelde, in afwachting van het CVAH-on-
derzoek. Woordvoerder Marja de Gelder van
de Gemeente Utrechtse Heuvelrug laat per
mail weten: “Het is goed dat dit onderwerp
zo uitvoerig in beeld is gebracht en duidelijk
maakt waar de pijnpunten zitten. (…) Het
beleid voor de warenmarkten wordt vol-
gend jaar herzien. Dit proces wordt een sa-
menwerking tussen de kraamhouders, de
winkeliers en de deskundigen van de ge-
meente. Op de uitkomsten van dit proces
kunnen we dus niet vooruitlopen.”
De Gemeente Groningen liet na het ver-
schijnen van het rapport op RTV Noord
wel doorschemeren dat ze eerder aan een
lange dan een korte termijn denkt.
Onbepaalde tijd?
De Gemeente Almere blijft op basis van ju-
ridische argumenten kiezen voor een onbe-
paalde vergunningsduur voor de markt.
Volgens de gemeente zijn standplaatsen
wel in juridische zin schaars, maar niet in
economische zin. “Ten aanzien van de
markten in Almere kan worden vastgesteld
dat er geen wachtlijsten bestaan en dat zel-
den nieuwe geïnteresseerden worden ge-
weigerd wegens plaatsgebrek”, laat
woordvoerder Ruud de Kort per e-mail
weten. “Daarnaast is het aantal beschikbare
standplaatsen op de markten van dien aard
dat, ook bij volledige bezetting door hou-
ders van een vergunning voor onbepaalde
tijd, ten gevolge van natuurlijk verloop re-
gelmatig plaatsen zullen vrijkomen.”
Jurisprudentie
Jurisprudentie moet uitwijzen of dit beleid
houdbaar is, voegt De Kort er nog aan toe.
Voor losse standplaatsen buiten de markt
gelden in Almere overigens wel vergun-
ningstermijnen. Het daarbij immers om
locaties waarvoor meestal maar één ver-
gunning kan worden verleend.
Achterhuis wordt er niet meteen enthou-
siast van. “Wat mij betreft is dit niet de
goede weg. Ik ben bang dat dit straks over
de rug van de kooplui wordt uitgevochten.
Ik verwacht dat ze in Almere binnenkort
wel op hun schreden terugkeren.”
Niet afwachten
De lappendeken van verschillende vergun-
ningstermijnen maakt het er voor de prak-
tijk van de marktkoopman niet
overzichtelijker op, zeker niet als hij in
meerdere gemeenten op de markt staat.
“Ik heb gemeenten gezegd dat het voor
marktkooplui veel fijner zou zijn als ze de
vergunningen binnen de regio of provincie
met elkaar afstemmen”, zegt Gianotten.
“Ambtenaren willen dat wel, maar wet-
houders niet. Die willen gewoon zelf be-
slissen binnen hun gemeente.”
De VNG zou daarin een voortrekkersrol
kunnen spelen, maar woordvoerder Elly
Klut laat weten aan dat men zich nog op
het rapport aan het beraden is. Of de VNG
naar aanleiding van het rapport ‘een be-
stuurlijk standpunt’ gaat innemen of met
een nieuwe model marktverordening voor
gemeenten zal komen, is dus nog even af-
wachten. Uit de brief aan de Tweede Kamer
van de staatssecretaris blijkt wel dat de
VNG in november ‘tijdens een juridisch
evenement voor gemeenten uitgebreid
aandacht zal besteden aan dit onderwerp’.
EenVandaag
Ondertussen wacht de CVAH niet af.
“Sinds de uitzending van EenVandaag over
het aanbieden van het rapport aan de
staatsecretaris staan de telefoon en mail
hier roodgloeiend. Veel ondernemers,
maar ook gemeenten bellen ons met de
vraag om te komen praten in hun ge-
meenten, omdat ze niet gerust zijn op een
goede afloop. Dat doen we dan ook met-
een”, verzekert Achterhuis. l
Schaarse vergunningen
Hoe zat het ook alweer? Eind 2006 werd
de Europese Dienstenrichtlijn van Euro-
commissaris Frits Bolkestein van
kracht. Onderdeel van de richtlijn is dat
zogenoemde schaarse vergunningen
niet onbeperkt geldig mogen zijn. Met
een schaarse vergunning wordt een
vergunning bedoeld waarvan er maar
een beperkt aantal (soms maar één)
kan worden verleend, terwijl er meer
gegadigden dan vergunningen kunnen
zijn, bijvoorbeeld voor taxi’s, terrassen
of standplaatsen op de markt.
Lang werd gedacht dat de Diensten-
richtlijn niet van toepassing is op de
detailhandel en daarmee de ambu-
lante handel, omdat deze sectoren
vooral goederen aanbieden en geen
diensten, zoals een taxirit of het doen
van de boekhouding. In 2017 oor-
deelde de Raad van State dat de am-
bulante handel wel degelijk onder de
Dienstenrichtlijn valt. Henk Gianot-
ten vindt dat volstrekt logisch. “Als
econoom heb ik detailhandel altijd
als onderdeel van de dienstensector
gezien. De detailhandel en ambu-
lante handel produceren zelf geen
goederen, ze bieden die alleen ter
verkoop aan.”
Het rapport ‘Schaarse vergunningen
op de markt’ is te downloaden op
www.cvah.nl.
Staatssecretaris Mona Keijzer van Econo-
mische Zaken ontving op 5 oktober het rap-
port uit handen van CVAH-voorzitter Henk
Achterhuis.
32-33-34_schaarsevergunningen.indd 34 23-10-19 15:42