Pagina 50 van: Marktvisie nr. 7 2019

NR 7 | JULI 201950
IntervIew
Ondernemer Rutger Vlaming ontvangt een klant in zijn Suittruck.
mensen bij ons in de truck, krijgen ze een
kop koffie, bespreken we de wensen en
meten de maten op”, vertelt de 38-jarige
ondernemer.
De klant plaatst daarna online de bestel-
ling, waardoor de bedenker van de Suit-
truck op getructe wijze voorkomt dat hij
een ventvergunning moet betalen. “Ik rijd
alleen naar klanten toe om de maten op te
meten. Hij krijgt een halfuur exclusieve
aandacht. Het risico dat de potentiële
klant er niks mee doet, is voor mij. Dat is
nog niet gebeurd. Er zijn geen andere klan-
ten, geen collega’s. Doordat het in de truck
is, verstoor ik ook niet de werksfeer op
kantoor. Vier weken later is het kleding-
stuk klaar en kom ik nog eens langs voor
een laatste check of alles goed zit. Als alles
goed is, krijg de klant het pak mee naar
huis. Een volgende bestelling kan vervol-
gens online gedaan worden, want de
maten zijn bij ons bekend. Als er echt ver-
anderingen zijn, bijvoorbeeld in gewicht,
dan kom ik nog een keer terug”, legt hij
uit.
Reguliere markt
Zijn slimme concept leverde hem onder
andere de Retail Innovation Award op tij-
dens het Retail Outlook Event. “Die onder-
nemersgeest heb ik al vroeg ontwikkeld. Ik
kijk hoe de markt in elkaar zit en speel
daar op in. Dat is een proces van vallen en
opstaan.” Vlaming probeerde het nog even
met een winkel in Amsterdam-Oost. “De
Tips voor marktkooplui
Rutger Vlaming weet dat de reguliere markt het moeilijk heeft. Toch ziet hij vol-
doende potentie en toekomst. “In een winkellandschap gedomineerd door ketens,
is de markt een verademing in een dorp of stad. Ik associeer de markt met verse
kruiden, kaas, groente, vlees en vis. En met echte specialisten, die weten wat ze
verkopen. Bovendien is de markt er meestal maar één keer per week. Dat maakt de
beleving unieker.” De winnaar van diverse retailprijzen ziet ook genoeg ruimte voor
‘innovatie’.
1: Productpresentatie
Vlaming: “Mijn indruk: qua productpresentatie is bij veel stands een wereld te win-
nen. Neem bijvoorbeeld die kraampjes die van alles voor de telefoon verkopen. Hoe
vaak zie je wel niet dat ze hun producten op een tafel in bakken gooien, waardoor
je de indruk krijgt dat het allemaal meuk is. Ik zou dan kiezen voor een systeem
dat je kunt in- en uitklappen, zodat je producten netjes gepresenteerd zijn en je
elke dag snel kunt in- en uitladen. De voorraad kan achter of onder de kraam staan.
Daardoor krijgt het product toch veel meer uitstraling. Met simpele oplossingen
moet het toch mogelijk zijn om meer sfeer te creëren alsof je in de buitenlucht een
winkel binnenstapt?”
2: Nostalgie en empathie
Vlaming: “De markt is zo ongeveer de enige vorm van retail waar nog sprake is van
nostalgie en empathie. Het is een gezelligheidsding. In ketens vind je die niet en
dat geldt natuurlijk helemaal voor internetshops. Volgens mij kunnen markten als
geheel veel meer inzetten op die beleving. Met goede marketing in goede commu-
nicatiekanalen is tegenwoordig veel mogelijk. Zorg bijvoorbeeld voor een platform
waar de dagdeals van tevoren al bekend zijn. Help elkaar als ondernemer. Maak je
publiek lekker voor de markt door met moderne middelen te verwijzen naar de
nostalgie en empathie.”
3: Start een website (en shop)
Vlaming: “Ik zou elke marktkoopman aanraden om ook een goede eigen website
met webshop op te starten. Als de koopman daar niet bekend mee is, kan hij dit
uitbesteden. Ik durf te wedden dat dit de omzet alleen maar ten goede zal komen.
Al is het maar voor de mensen die op vakantie zijn, niet meer terugkomen, maar
wel dat ene product van jou weer willen.”
49-50-51_reizendekleermaker.indd 50 19-06-19 13:16