Pagina 13 van: Marktvisie nr.8 – jaargang 2019

MARKTVISIE 13
Houten Huis
Raymond Rouw-
horst uit het
Achterhoekse
Varsseveld is met
zijn Houten Huis
al voor de elfde
keer standhou-
der op de Coun-
try Fair. “Ik
verkocht eerst
planken met een
paar schroeven
erbij, maar ik
verkoop nu heel
veel schroeven. Dertigduizend per week; 80 procent aan particu-
lieren en 20 procent aan bedrijven. Daarom heb ik de planken
maar aan de kant gedaan. Vroeger heb ik veel aan meubelbe-
werking gedaan. Daar was ik eigenlijk al mee gestopt. Totdat ik
voor de gein een keer een tuinsetje aan de weg zette bij mij
thuis. Daar had ik meteen spijt van”, aldus de olijke handelaar
met een grote grijns. “Ik maak er nu 150 per jaar. Rouwhorst was
aanvankelijk heel erg actief op braderieën en jaarmarkten, maar
daar kwam na drie herseninfarcten behoorlijk de klad in. “Ik
ging van de ene beurs naar de andere, zonder dat ik de orders
van de vorige beurs al had opgevolgd. Die stress wil ik nu niet
meer. Daarom doe ik alleen deze fair nog en de tuinbeurs in
Doetinchem.” Rouwhorst is lyrisch over de Farm en Country Fair.
“Er heerst hier een ontzettend ongedwongen sfeer. De mensen
hebben er allemaal zin in. Er komen mensen voor het vierde
achtereenvolgende jaar bij mij. In het eerste jaar hebben ze iets
gekocht en dan hebben ze het geld niet om alles in een keer aan
te schaffen. Dus kopen ze er elk jaar weer iets bij.”
Lekker ding
Anja Verberne bracht in september 2017 haar eigen likeurtje
op de markt: Lekker Ding. Een naam die gelijk opvalt. “Ik
wilde eigenlijk iets maken voor mijn vriendinnen. In nor-
male likeur zit 32 procent alcohol en daar drink je onge-
merkt dan toch te veel van. Daarom heb ik er eentje laten
maken van 14 procent. Met een combinatie van smaken die
ik lekker vind en die je niet zo snel vindt. Normaal gespro-
ken zie je wel sinaasappel of honing/vanille likeur, maar
nooit de combinatie”, aldus Verberne.
En de naam? “Ik zit echt in de tijd van de reünies. Dan zit je
met elkaar foto’s te kijken om vervolgens te concluderen dat
iemand behoorlijk goed is opgedroogd en dus best wel een
lekker ding”, aldus een vrolijke Verberne. “Maar het kan voor
iemand natuurlijk ook helemaal op het drankje zelf slaan.
Hoe dan ook, het drankje is inmiddels goed aangeslagen bij
de slijters. “We leveren nu aan 250 slijters. Daarvoor hebben
we op verzoek ook een versie ontwikkeld met een hoger
alcoholpercentage van 25 procent. Dit soort markten doen
we niet zo veel, per jaar een stuk of zes. Omdat je lang niet
altijd alcohol mag verkopen. Daar moet een organisatie dan
echt een vergunning voor hebben.”
Raymond Rouwhorst van Het Houten Huis gaat
tegenwoordig voor minder evenementen, maar
des te meer voor lol en ontspanning.
Een gedeelte van de opbrengst van de Bridge Water Candle Truck gaat naar goede doelen.
Anja Verberne,
grondlegger van
een ‘Lekker Ding’.
Geurkaarsen
De Vlaamse Leentje Timmermans verkoopt, geholpen door
haar partner Pieter Legrand, onder het merk Bridgewater
Candle Truck luxe geurkaarsen, -zakjes en -stokjes, room-
sprays, wax bars, autoverfrissers en geuroliën. De glazen diffu-
ser, die Pieter laat zien, is een apparaat dat gevuld is met olie
die op basis van elektriciteit een heerlijke geur door het huis
verspreidt. Het is de eerste keer dat de Bridge Watercandle
Truck op de Country Fair staat, want het bedrijf bestaat nog
maar sinds oktober vorig jaar. Een gedeelte van de opbrengst
gaat naar goede doelen in arme landen.
10-11-12-13_farmencountryfair.indd 13 23-07-19 14:20