Pagina 42 van: Marktvisie Oktober – 10 2018

NR 10 | oktobeR 201842
regelgeving
Kleurwijziging op kentekenbewijs
Hoewel het wrappen of beletteren van een auto niet per defi nitie blijvend is, moet
een nieuwe kleur wel worden doorgegeven aan de Rijksdienst voor Wegverkeer
(RDW). “Als de hoofdkleur van een auto of camper tot 3.500 kg is veranderd, is een
kleurwijziging van toepassing”, aldus de RDW. Voor andere voertuigen, zoals moto-
ren of vrachtwagens, geldt dit niet. De RDW past de kleur aan op het kentekenbe-
wijs. De RDW registreert maximaal twee (hoofd)kleuren per auto, maar hanteert in
de basis één kleur. Een aanvraag moet worden voorzien van een foto, zodat de RDW
de situatie kan beoordelen. Als de auto bestaat uit een diversiteit van kleuren,
wordt gekozen voor de ‘achtergrondkleur’ op de auto.
In 2016 zijn 2.618 kleurwijzigingen geregistreerd, in 2017 waren dit er 2.112 tot 1 no-
vember. De RDW houdt niet bij hoeveel hiervan autobeletteringen of carwraps be-
treffen. Met stip bovenaan – als het gaat om het aantal doorgegeven
kleurwijzigingen – staat in beide jaren Volkswagen, gevolgd door Mercedes.
Met het formulier ‘Aanvraag kleurwijziging’ kan een nieuwe autokleur eenvoudig
(en gratis) online worden doorgegeven aan de RDW, voorzien van een foto waarop
ook het kenteken zichtbaar is. Het kentekenbewijs met daarop de nieuwe kleur
wordt thuisgestuurd.
https://www.rdw.nl/Particulier/Lists/Aanvraag%20kleurwijziging/mailform.aspx
Situatie België
In België werkt dit anders. Navraag bij de
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Ver-
voer maakt duidelijk dat in België enkel de
originele kleur van een voertuig wordt ge-
registreerd. Eventuele wijzigingen hoeven
niet te worden doorgegeven.
Wel moeten signbedrijven in België die autobelettering of car-
wrapping doen, de kilometerstand van de auto registreren bij Car-
Pass. Ter voorkoming van fraude met kilometerstanden van
personenauto’s en bestelauto’s bestaat er zowel in België als in Ne-
derland een databank waarin de kilometerstanden worden opgenomen. In
België is er de ‘Car-Pass’ en signbedrijven krijgen daar nu actief mee te maken.
De Federale Overheidsdienst Economie heeft namelijk bepaald dat telkens als
aan een auto werkzaamheden worden verricht – zoals onderhoud of technische
controle, maar ook bij belettering of wrapping – de kilometerstand geregis treerd
moet worden door de uitvoerder van het werk.
Argo Reclame verzorgt regelmatig herstelwerk-
zaamheden van beletteringen.
de verzekering, terwijl de voertuigbelette-
ring bij andere instanties al gedeeltelijk in
de prijs is opgenomen”, legt De Bock uit.
Navraag bij een aantal verzekeringsmaat-
schappijen laat zien dat een belettering of
carwrap in de regel wordt gezien als ‘ac-
cessoire’. Een carwrap mee laten verzeke-
ren op een WA-verzekering is niet
mogelijk, dan is alleen de schade aan der-
den gedekt. Bij een WA-beperkt casco of
een Allriskverzekering is de carwrap
meestal meeverzekerd als accessoire.
Onder accessoires wordt alles verstaan dat
niet in de fabriek op de auto is aange-
bracht, variërend van een trekhaak tot
speciale velgen of een carwrap. Verzeke-
raar Univé stelt bijvoorbeeld: “Autobestic-
kering wordt gezien als accessoire. Bij
een gedekte schade is dit standaard tot
€1.000 meeverzekerd. Indien de klant
bestickering voor een hoger bedrag wil
verzekeren, moet dit apart worden opge-
geven. Vervolgens wordt dit dan op de
polis vermeld. Welke invloed dit op de pre-
mie heeft, hangt af van de wensen van de
klant.”
Informatie inwinnen
Aangezien verzekeringen nogal verschil-
len is het altijd van belang informatie in te
winnen bij de betreffende verzekering. Het
doorgeven van een kleurwijziging, zeker
als je de wrap verzekerd wil hebben, is so-
wieso verstandig. Bij sommige verzeke-
raars hangt de premie van de
autoverzekering namelijk onder andere af
van de kleur, zo bleek uit onderzoek door
de Consumentenbond. Voor een zwarte
auto betaal je bijvoorbeeld meer dan voor
een knalgele, omdat een zwarte auto min-
der goed zichtbaar is in het verkeer en
wellicht aantrekkelijker voor diefstal, is de
achterliggende gedachte.
Omweg
De Bock adviseert klanten wanneer het
een nieuwe bedrijfswagen betreft, om de
bestickering meteen te factureren aan de
autodealer, die de belettering in zijn ver-
koopfactuur insluit. “Op deze manier kan
de klant de factuur doorgeven aan de ver-
zekering en is de voertuigreclame automa-
tisch meeverzekerd. Een bijkomend
voordeel – in België althans – is dat je de
kosten als vennootschap automatisch
kunt spreiden over vijf jaar, dat standaard
geldt voor voertuigen, in plaats van over
één jaar, dat normaal wordt gehanteerd
voor reclame-uitingen. Maar ook in dit
geval raden wij klanten aan om eerst goed
te informeren.”
Navraag bij verschillende instanties in Ne-
derland leert dat autobelettering hier, an-
ders dan in België, nooit wordt gezien als
onderdeel van een auto, ook niet als het
wordt gefactureerd via de autodealer. “Het
blijft een accessoire, maar het is zeker van
belang dat apart te benoemen bij je verze-
keraar en te verzekeren”, aldus Ron van
Rijssel van Si’bon, de brancheorganisatie
voor signbedrijven. ●
www.argoreclame.be
40-41-42_beletteringmeeverzekerd.indd 42 18-09-18 16:39