Pagina 7 van: Marktvisie Oktober – 10 2018

MARKTVISIE 7
kort nieuws
Onderzoek toekomst weekmarkt Nunspeet
Er komt een onderzoek naar de toekomst van de weekmarkt in Nunspeet. Het college van
burgemeester en wethouders trekt hiervoor 5.750 euro uit. Het onderzoek komt er naar
aanleiding van gesprekken met diverse betrokkenen over de vernieuwing van het huidige
marktplein. Een van de uitkomsten is dat onder meer de samenwerking met de horeca
en detailhandel in het centrum van Nunspeet verbeterd kan worden. Ook vindt men dat
gekeken moet worden hoe de markt toekomstbestendig kan worden gehouden. In het
onderzoek wordt onder meer meegenomen hoe de markt fysiek het best kan worden in-
gedeeld, maar er wordt ook gekeken naar openingstijden en de prijzen. l
Verbod plastic tasjes en verpakkingen
Onlangs kwam in het nieuws dat de Rotterdamse GroenLinks-fractie een verbod wil op
plastic tasjes en verpakkingsmateriaal. Raadslid Astrid Kockelkoren heeft schriftelijke
vragen gesteld aan het stadsbestuur over het onderwerp. Daarin vraagt ze om concrete
voorstellen over het uitbannen van eenmalige verpakkingen. Ook vindt ze dat super-
markten aangesproken mogen worden op het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal.
“Als je tomaatjes gaat halen, zitten ze altijd in een plastic zakje, waarom kan dat niet in
een papieren zakje?”
Gratis plastic tassen zijn in Nederland sinds 2016 verboden. Albert Heijn liet eerder dit
jaar weten te willen stoppen met de plastic zakjes die bij de groente- en fruitafdelingen
liggen. Klanten van Albert Heijn gebruiken samen jaarlijks zo’n 170 miljoen plastic zakjes
voor groente en fruit.
Verpakkingsmateriaal
In een recente publiekscampagne sprak Albert Heijn zijn ambitie uit van 5 procent min-
der verpakkingsmateriaal dit jaar en 25 procent minder verpakkingsmateriaal in 2025. Er
gaat nu jaarlijks zo’n 80 miljoen kilo verpakkingsmateriaal door de winkels van Albert
Heijn heen – van plastic om groente en fruit tot dozen van ontbijtgranen – en dat moet
over zeven jaar verminderd zijn tot 60
miljoen kilo. Bovendien wil Albert
Heijn dat tegen die tijd alle verpak-
kingen van eigen merkproducten 100
procent recyclebaar zijn. De vraag is
alleen: Wie controleert deze cijfers?
En aan de andere kant lobbyt de su-
permarktketen al jaren tegen de in-
voering van statiegeld op plastic
flesjes en blikjes. Het argument dat
het concern daar altijd in laat door-
klinken is dat het er niet van over-
tuigd is dat statiegeld de beste
oplossing is. Uit onderzoek van CE
Delft blijkt dat er jaarlijks 98 miljoen
flesjes en 156 miljoen blikjes als
zwerfafval in het milieu terecht
komen. Dus hoe serieus neemt Albert
Heijn de problemen rondom plastic
afval?
Hoe zit het met plastic tasjes en ver-
pakkingen op de markt? Welke maat-
regelen heeft u genomen of is er nog
veel voor verbetering vatbaar? Laat
het ons weten: marktvisie@eisma.nl l
Agenda Standwer-
kers-concoursen
18 oktober Valkenswaard, Markt
27 oktober Spakenburg, centrum
30 oktober Steenwijk, centrum
3 november Gulpen Wittem Limburg,
centrum
Meer informatie is te vinden op:
https://standwerker.com/concoursen l
Krachtenbundeling in
strijd tegen mobiele
bendes
Minister Ferdinand
Grapperhaus van Jus-
titie en Veiligheid
heeft het startsein ge-
geven voor intensie-
vere landelijke
samenwerking in de
strijd tegen mobiele
bendes. Detailhandel
Nederland, de politie
en het Openbaar Mi-
nisterie bundelen de
krachten om ondernemers te helpen in de
strijd tegen rondtrekkende, vaak internati-
onaal opererende bendes. Deze bendes
maken zich schuldig aan verschillende
vormen van inbraken en diefstallen. Infor-
matie hierover zal voortaan worden ge-
deeld via een waarschuwingsregister. Aan
het waarschuwingsregister nemen winke-
liers, politie en het OM deel. Zij verzamelen
en delen informatie, waarna de politie en
het OM deze informatie kunnen gebruiken
voor opsporing en vervolging. Minister Fer-
dinand Grapperhaus: “Het waarschuwings-
register is een stevige eerste maatregel van
de onlangs opgerichte Taskforce Mobiel
Banditisme. Het is goed dat Detailhandel
Nederland, politie en OM de handen ineen
slaan. Door deze landelijk gecoördineerde
aanpak maken we de kans veel kleiner dat
mobiele bendes hun slag kunnen slaan. Ie-
dere winkelier, van groot tot klein, kan zich
zo beter beveiligen.”
www.detailhandel.nl l
06-07_nieuws.indd 7 18-09-18 16:31