Pagina 37 van: Marktvisie September – 9 2018

KORT NIEUWS
MARKTVISIE 37
Agenda Standwerkersconcoursen
4 september Oss, centrum
8 september Oude Pekela, centrum
28 september Alphen aan den Rijn, centrum
3 oktober Groningen, centrum
18 oktober Valkenswaard, Markt
30 oktober Steenwijk, centrum
3 november Gulpen, centrum
Meer informatie is te vinden op:
http://standwerker.com/concoursen l
Aantal faillissemen-
ten in 2018 daalt
Het ING Economisch Bureau verwacht dat
het aantal faillissementen dit jaar met 10%
daalt naar het laagste niveau van deze
eeuw. De daling is wel minder sterk dan
voorgaande jaren.
In de eerste helft van 2018 zijn er 1.829 be-
drijven failliet gegaan, 13% minder vergele-
ken met dezelfde periode een jaar geleden.
In de meeste sectoren gingen minder be-
drijven failliet. De grootste dalingen deden
zich voor in de bouw (-22%) en de zakelijke
dienstverlening (-18%). Beide sectoren pro-
fiteren van de goed draaiende economie.
Alleen in de detailhandel (+4%) en de zorg
(+15%) gingen meer bedrijven bankroet.
Katinka Jongkind, econoom mkb bij het
ING Economisch Bureau: “De verwachte
daling van 10% is minder sterk dan voor-
gaande jaren. Enerzijds gaan er minder be-
drijven failliet vanwege de aanhoudend
gunstige economische vooruitzichten. An-
derzijds staan bedrijven ook voor structu-
rele uitdagingen, zoals veranderend
consumentengedrag, nieuwe technolo-
gieën en het ontstaan van nieuwe mark-
ten. Het is daarom van belang dat
bedrijven mee veranderen met deze ont-
wikkelingen om levensvatbaar te blijven.”
Hoewel de kans op faillissement voor star-
ters en volwassen bedrijven gelijk is, zijn
de oorzaken daarentegen veelal verschil-
lend. Bij startende bedrijven (jonger dan 3
jaar) ligt de oorzaak van bankroet gaan in
het feit dat de markt geen of onvoldoende
interesse heeft in het product/de dienst.
Problemen met het aantrekken van groei-
kapitaal spelen een rol, en het ontbreken
van de juiste ondernemerskwaliteiten. De
oorzaken van een faillissement bij volwas-
sen bedrijven (ouder dan 10 jaar) zouden
liggen aan het te laat inspelen op verande-
rende marktontwikkelingen, zoals digitali-
sering, nieuwe technologieën of
veranderend klantgedrag. Maar ook dat
een product/dienst/verdienmodel niet lan-
ger relevant is of het verdienmodel is niet
langer kostendekkend door bijvoorbeeld
concurrentie of hogere (inkoop-/perso-
neels-)kosten.
www.ing.nl/zakelijk l
The PEPr Company organiseert
Valkenburgse kerstmarkt
De in Margraten gevestigde The PEPr Company gaat samen met de ge-
meente Valkenburg aan de Geul dit jaar de kerstmarkt in de Gemeen-
tegrot organiseren. Eerder dit jaar trok Stichting Evenementen
Valkenburg Promotions (SEVP) zich per direct terug als organisator.
Reden: door vergrijzing binnen de organisatie en de omvang van het evenement begon de
stichting boven het hoofd te groeien. Vooral de steeds maar scherpere veiligheidseisen
hebben ervoor gezorgd dat ze de organisatie financieel als een te groot risico ziet.
De gemeente Valkenburg aan de Geul liet daarop weten de organisatie van de kerstmarkt
voor dit jaar zelf op zich te nemen. De kerstmarkt is, als onderdeel van het succesvolle
evenement Kerststad Valkenburg, van dermate belang voor het Geulstadje dat het geen
optie was om een jaar over te slaan.
Maar inmiddels is er contact gelegd met The PEPr Company. Deze evenementenorganisa-
tor gaat de gemeente ondersteunen en adviseren. In eerste instantie alleen voor de
2018-editie. Daarna wordt besproken of The PEPr Company dit zal voortzetten.
Ondersteuning
Eigenaar Roy Packbier van The PEPr Company bevestigt de berichtgeving. “Wij zijn benaderd
door de gemeente Valkenburg die dit jaar als formele organisator van de kerstmarkt in de ge-
meentegrot optreedt. Omdat de gemeente geen evenementenorganisator is, hebben ze ons
gevraagd hen te ondersteunen en te adviseren. Zo pakken wij nu onderdelen op als marke-
ting, communicatie, contact met standhouders en leveranciers, op- en afbouw et cetera.”
Op de vraag hoe hij tegen de veiligheidsmaatregelen aankijkt die bij dit evenement
komen kijken, antwoordt Packbier: “De gemeente en met name de betrokken veiligheids-
diensten zoals de brandweer hebben ruime ervaring met evenementen. Zij bepalen de
veiligheidsmaatregelen en zien erop toe dat deze worden nageleefd. De uitdaging voor
ons ligt in het korte tijdsbestek tot de start van de markt op 17 november. Daarnaast krij-
gen we ook de gelegenheid om te vernieuwen. Zo zijn onze doelen: een aantal extra
unieke standhouders toevoegen; entertainment middels bijvoorbeeld muziek toevoegen;
de reeds bestaande horeca in de grot verder doorontwikkelen op met name kwaliteit.”
The PEPr Company
De oorsprong van The PEPr Company ligt in het organiseren van fietsgerelateerde evene-
menten. Zo is het bureau onder meer betrokken bij grote wielerevenementen in en rond
Valkenburg, zoals de Amstel Gold Race, Volta Limburg en Eroica, en bijvoorbeeld ook
Maastrichts Mooiste.
www.thepeprcompany.nl l
13-17-37_kortnieuws(1).indd 37 21-08-18 16:41