Markten kunnen digitaal nog een wereld winnen. “Online kun je mensen naar een fysiek evenement trekken.” Dat stelde De Markt Online tijdens een webinar gericht op de betekenis van online communiceren.
De Markt Online is een communicatiebureau dat zich heeft gespecialiseerd in het communiceren voor en over de markt via online kanalen. “Juist nu, in coronatijd kunnen online kanalen eraan bijdragen dat je mensen naar de markt trekt”, aldus Iris Hofman van De Markt Online tijdens het webinar.
Website
Opvallend is dat veel markten nog geen eigen website hebben. “En daar begint het eigenlijk allemaal mee.” Het team van De Markt Online begint voor markten die geen eigen website hebben, met het opzetten daarvan. “Vanuit het eigen digitale platform kunnen we vervolgens helpen de social media-kanalen in te zetten.”
Social media
Hoewel de verscheidenheid groot is, zorgt De Markt Online ervoor dat er slimme en gerichte communicatie wordt gedaan op elk kanaal. “Op die manier versterken de diverse kanalen elkaar.” De basis is de boodschap op de website en van daaruit wordt gekeken hoe een post op Facebook, een foto of Instagram of een quote op Twitter daarop aansluit.
Daarbij maakt De Markt Online ook gebruik van gerichte, betaalde campagnes op de social media. “Op die manier kun je ervoor zorgen dat mensen in het juiste verzorgingsgebied de boodschap op een passende moment onder ogen krijgen. Zo hopen we ze bewust te maken van het bestaan van de markt en natuurlijk te verleiden een bezoek te brengen aan de markt.”
Diversiteit
Om groepen van verschillende leeftijden aan te spreken, worden verschillende kanalen, boodschappen en campagnes ingezet. “Facebook zetten we vooral in bij de oudere doelgroep, Instagram spreekt jongeren meer aan.”
Momenteel experimenteert De Markt Online ook met nieuwe mogelijkheden op bijvoorbeeld Instragram. “Daar bestaat sinds kort Instagram Stories. We onderzoeken momenteel of dat iets toevoegt aan het bereik.”
Lees ook: De Digitale Markt online platform voor de ambulante handel